Tipy a rady

Vybíráme (elektro)kolo

Určitě si pamatujete, na jakém kole jste se učili jezdit. Kolo je totiž v životě člověka velká věc! A tak si jeho pořízení žádá speciální pozornost.

Nenechte se nalákat výhodnou letákovou cenou, ale vsaďte na prověřeného prodejce sportovního vybavení. Nízká pořizovací cena by vás měla varovat – kola s cenovkou pod deset tisíc korun jsou obvykle těžká, vyrobená z méně trvanlivých materiálů, jdou špatně seřizovat, a proto jízda na nich není žádným příjemným zážitkem. Nekvalitní materiály vás navíc poženou do servisu častěji, než by bylo potřeba. V důsledku tedy nic neušetříte. Nestyďte se „osedět“ kola od různých výrobců, protože každému vyhovuje něco jiného.

Nákup v kamenném obchodě má oproti e-shopům výhodu v tom, že je možné si kola vyzkoušet na vlastní kůži. Díky tomu si vyberete správnou velikost a tvar rámu, případně kolo doladíte k dokonalosti pohodlnou sedačkou a řidítky, z nichž vás nebudou bolet ruce. Jestliže budete svého dvojkolového mazlíčka vláčet do schodů, rovnou zjistíte, zda se pod jeho tíhou příliš neprohýbáte.

Jak si vybrat?

První otázkou, kterou si při nákupu kola musíte položit, je, na jakém terénu jej budete nejčastěji využívat.

Pokud vyrážíte na hobby výlety po cyklostezkách a zpevněných trasách přírodou, porozhlédněte se mezi trekingovými a krosovými koly. Jedná se o nejprodávanější typy kol, stojí mezi silničním a horským kolem a hodí se pro univerzální použití na středně dlouhé tratě. Standardní velikost kol je 28″, oproti horským kolům mají pláště hladší vzorek zaručující menší valivý odpor. Přední část nabízí odpruženou vidlici a rychlejší převody.

Trekové kolo je určené pro cykloturistiku a v základu obvykle nabízí i pestrou výbavu (držák na pití, blatníky, nosič na brašny atp.) Krosové kolo je oproti tomu určené pro sportovní jízdu terénem. Rám je delší a lehčí, poskytuje nižší posed pro rychlejší jízdu, která každému nemusí být pohodlná. Oproti trekingovým kolům nabízí už v nižší cenové třídě kotoučové brzdy, což oceníte při vyjížďkách terénem.

Milovníci asfaltu sáhnou při nákupu po silničním kole. Je vybavené užšími ráfky i plášti, aby byl valivý odpor co nejmenší. Jak název napovídá, je určené pro jízdu po asfaltových cestách, kde je kolo velmi rychlé. Nečekejte od něj žádné velké pohodlí – není vybaveno žádným odpružením a řidítka jsou posazená níže, což není pro rekreační jízdu žádný med.

Jestliže potřebujete univerzální všestranné kolo, se kterým se nebude dřít na asfaltu, ale zároveň se nemusíte bát vyrazit na štěrkovou cestu, vyzkoušejte poměrně mladou kategorii gravel kol. Rám je velmi podobný silničním kolům, poskytuje aerodynamický posed, ale je uzpůsobený k použití širších terénních plášťů nebo galusek.

Horské kolo budou vybírat jezdci, kteří vyhledávají výšlapy přírodou. Jsou osazená širokými ráfky s pneumatikami s hrubším dezénem. Rám kola je masivní, avšak odlehčený a kromě odpružené přední vidlice často nabízí i odpružení pro zadní kolo, což se ovšem odrazí na vyšší ceně produktu. Na širších řidítkách nesmí chybět vícerychlostní převody, díky nimž lépe zdoláte i ty nejnáročnější terény. U jezdců stoupá obliba 29″ kol, která zlepšují trakci a lépe překonávají překážky. Pro někoho však mohou být v terénu hůře ovladatelná.

U horských kol se objevují odlišnosti v tvaru rámů podle typu zaměření. Stále oblíbenější jsou kola se sníženou horní trubkou a kratší zadní stavbou určené pro singletraily (jednosměrná stezka terénem určená pro horská kola). Pro takovou zábavu je vhodné vybírat kolo s kvalitními brzdami, ideálně hydraulickými, které mají lepší brzdné vlastnosti než mechanické.

Velmi oblíbená jsou městská kola. Většinou se vyrábí v retro designu, mají snížený rám pro snazší nástup a výstup, širší a výše posazená řidítka a ve městě je nepřehlédnete – hrají totiž pestrými barvami. Bývají vybavená košíkem a zadním nosičem, kam můžete připevnit nákupy i pracovní tašky. I když se může zdát, že jsou jako vystřižená z dob dávno minulých, jejich výbava a jízdní vlastnosti si v ničem nezadají s koly trekingovými, proto je můžete použít i na kratší vyjížďky po cyklostezce.

Samozřejmě je možné zakoupit i specifická kola. Pro zábavu třeba jednokolku, BMX, freestyle a dirt kola určená hlavně pro mladší bikery na triky a jízdu v městských bike parcích.

Není se zač stydět

Stále častěji lze na cestách potkat elektrokola, díky nimž se sportování stává dostupnější pro všechny věkové kategorie a zároveň nabízí nové trasy tam, kde dochází fyzické síly. Na elektrokole rozšíříte okruh svých vyjížděk, vystačíte fyzicky zdatnějším přátelům nebo partnerům, zdoláte příliš vysoké převýšení terénu. Nevýhodou je vysoká pořizovací cena, která se šplhá nad dvacet tisíc korun. Pokud chcete ušetřit, rozhlédněte se po bazarech. Nové elektrokolo pod touto cenovou hranicí by vám nemuselo udělat nejlepší službu.

Na trhu jsou k zakoupení nejrůznější typy – městská, krosová i horská elektrokola nebo elektrokola se sníženým nástupem. I v tomto případě si tedy musíte před nákupem rozmyslet, jaké trasy budete nejčastěji zdolávat. Podle toho totiž zvolíte tvar rámu, šířku pneumatik a především kapacitu baterie! A pokud baterie dojde, pokračujete v jízdě dál jako na běžném kole. Elektrokolo vám pomáhá přípomocí, asistovaným šlapáním. Intenzitu pomoci si můžete nastavit, ale motor lze samozřejmě i úplně odstavit a šlapat jen vlastními silami.

Elektromotor může být umístěný v náboji zadního kola nebo ve středu elektrokola. Umístění v zadní části je výhodné z hlediska přenosu točivého momentu, kdy v terénu nehrozí tak časté prokluzování. Nevýhodou je nerovnoměrné vyvážení kola a v porovnání se středovým pohonem také vyšší spotřeba. Středový motor je úspornější, citlivější a nabízí lepší rozložení váhy.

Zajímejte se o to, jaký je dojezd elektrokola, a popřemýšlejte, kolik kilometrů plánujete ujet během jedné cesty. Čím vyšší je kapacita baterie, tím vyšší bude také cena elektrokola. Kapacita baterie se uvádí ve watt hodinách (Wh) a nejčastěji se pohybuje v rozmezí od 400 do 700 Wh. Dojezd ovlivňuje spousta faktorů, jako jsou hmotnost jezdce, styl jízdy a terén, kterým jedete. Zákon omezuje maximální rychlost elektrokola na 25 km/h. Vzhledem k 10% toleranci je u některých elektrokol nastavena maximální rychlost na 27,5 km/hod. Některá horská e-kola pak nabízí tzv. offroad režim, kterým se zvyšuje výkon motoru nad tuto hranici. Nesmí se však používat na veřejných komunikacích. Při delším používání tento režim snižuje celkovou kapacitu baterie!

K pohonu se využívají nejčastěji lithium-iontové baterie, které nahrazují původní těžké gelové baterie. Aby vám baterie vydržela co nejdéle, pravidelně ji nabíjejte, a to dokonce i v době, kdy její hodnoty nejsou na nule. Někteří výrobci doporučují baterii oživovat po každé jízdě, u delších vyjížděk i v jejím průběhu. Pravidelné dobíjení se doporučuje i v zimě, kdy kolo nepoužíváte. Životnost těchto baterií se odvíjí právě od správného servisu. Výrobci ji uvádí v rozmezí 600 – 1 000 plně nabíjecích cyklů. I přes veškerou péči však baterie postupem času ztrácí svou kapacitu, a tak dříve či později nastane čas k její výměně nebo repasu.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB