Tipy a rady

Jak najít ty správné boty?

Jak najít ty správné boty?

Kdy jste naposled reklamovali boty? Že vám to za rozčilování nestojí? Nebo naposledy zrovna minulý týden, protože se vám po dvou měsících odlepila podrážka? Bez ohledu na to, jaké máte zkušenosti osobně, vězte, že stížnosti na obuv patří k nejčastějším, ale také k nejproblematičtějším.

Jak boty dobře vybrat?

To je otázka, na kterou není zase tak těžké odpovědět.Především bychom měli vědět, k čemu boty budeme potřebovat. Jiné požadavky máme na vycházkovou obuv, jiné na společenskou, další na sportovní. Ale ani to není všechno. Druhů sportů jsou desítky a jiné boty potřebujeme na tenisový kurt a jiné na vysokohorskou turistiku. Jiné využijeme na sálové sporty, další musí mít fotbalisté a tak dále.

Pokud je nám jasné, k jakému účelu si boty pořizujeme, ještě dovolte jedno varování – pozor na vysoce módní obuv, protože ta ne vždycky musí splňovat veškerá kvalitativní kritéria, tím hlavním je totiž její módnost!

Na nákup až odpoledne

Boty se doporučuje kupovat spíš odpoledne či v závěru dne, protože naše noha je už trochu nateklá.Vždycky bychom si boty měli vyzkoušet (obě!), prohlédnout (pozornost věnovat pevné patě, zpracování celého výrobku) a podívat se, z čeho jsou vyrobeny. Podle zákona o ochraně spotřebitele musí být na každém páru obuvi nejen cena, ale také piktogram, který udává, z jakého materiálu je vyroben svršek, vnitřek a podrážka. Pokud vás prodavačka informuje, že obuv je kožená, a piktogram hovoří o něčem jiném, věřte piktogramu.Nedejte také na přesvědčování prodavačky, že obuv se vytáhne, že povolí. Nejen že vás to bude stát minimálně odřené nohy, ale ne u všech bot to bude pravda, a navíc ne vždy povolí bota na tom místě, kde vás v prodejně „trochu“ tlačila či byla těsná.

Lepené, či šité?

Většina bot, které kupujeme, jsou boty lepené. Pokud si chce někdo udělat radost výrobkem zpracovaným přišitím svršku ke spodní části obuvi, pozor, mohl by dopadnout jako jeden zákazník, který se chtěl také potěšit luxusnější obuví a pak se několik let soudil. I tady platí pravidlo přemýšlet, kdy boty budeme nosit. Tyto zjevně společenské boty byly prodány jako vycházkové. Boty zhotovené speciální technologií mohou propouštět vodu právě proto, že svršek není ke spodní části přilepen. Ale prodavač je povinen na vlastnosti takové obuvi (i jakékoli jiné) zákazníka upozornit. V tomto případě to neudělal, takže po několika letech soudního popotahování se nakonec zákazník dočkal vrácení peněz i úhrady nákladů za advokáta…

Prodavač je skutečně povinen říci vám, zda se bota, kterou jste si vybrali, hodí jako vycházková, nebo jde „pouze“ o společenskou obuv. Ta má samozřejmě vydržet jen využití v divadle, na koncertě, maximálně cestu na nějakou společenskou událost. Ale pokud v takové společenské lodičce budete chodit denně do práce, za pár týdnů se odporoučí a vaše reklamace oprávněná nebude, protože jste botu nepoužívali k účelu, k němuž byla určena.

Nevybírat podle ceny

Při každém nákupu a u obuvi zvlášť platí zlaté pravidlo – nevybírat podle ceny, levné boty vám v drtivé většině moc dobrou službu neudělají. Nejen že příliš dlouho nevydrží, ale pravděpodobnost, že nejsou tvarovány tak, aby vám nohu nepoškodily, je u podobných nákupů výrazně vyšší než v běžném značkovém obchodě s vyššími cenami.

Dětská obuv

Co se týče dětské obuvi, je právě ortopedická kvalita jedním z hlavních kritérií. Proto bychom pro děti měli vybírat boty ještě pečlivěji. I když chápu, že cena dětských bot je dneska cifrou výrazně zatěžující rodinný rozpočet, předejdete koupí kvalitních bot zdravotním problémům svých ratolestí, ať s plochou nohou nebo s páteří, protože špatně stavěná noha vede k podobným důsledkům. V nákupu dětské obuvi může pomoci logo s žirafou, která je známkou zdravotní nezávadnosti bot a kvalitního zpracování i z ortopedického hlediska.

Nebojte se reklamace

Na obuv, stejně jako na další spotřební zboží, je podle občanského zákoníku dvouletá záruční dobaPokud se objeví vada v prvních šesti měsících, považuje se za vadu, která existovala už při převzetí (pokud se neprokáže, že si ji spotřebitel způsobil sám), a zákazník má právo požadovat výměnu bot za nové (§ 616 občanského zákoníku). Pokud to nepožaduje, pak má samozřejmě nárok na bezplatnou opravu, což platí i po celý zbytek záruční doby. Pokud by se stejná vada během dvouleté záruční doby opakovala třikrát, má při jejím třetím výskytu zákazník právo požadovat buď výměnu bot za nové, nebo vrácení peněz – volba je na něm. Totéž platí, když je vada na botě označena jako neodstranitelná, bránící jejímu řádnému užívání.

Při reklamaci nemůže prodávající požadovat, abyste spolu s botami dodali i krabici. Obal není součástí výrobku, takže nemůže podmiňovat přijetí reklamace existencí krabice. Bohužel se s takovým požadavkem stále setkáváme. Zákazník by měl při reklamaci předložit nějaký doklad, z něhož by bylo jasné, kdy a za kolik nakupoval a že to bylo právě v tomto obchodě (nebo v obchodě stejné fi rmy s identickým sortimentem byť v jiném místě). Je to možné doložit jak účtenkou, tak výpisem z platební karty, případně čestným prohlášením. Ale to poslední je zpochybnitelné a prodávající takový doklad nemusí uznat, na rozdíl od prvních dvou.

Záruka není životnost

Záruku bychom si neměli plést s životností obuvi. Pokud budeme mít jedny vycházkové boty, které v březnu obujeme a chtěli bychom se z nich vyzout až při prvních říjnových mrazících, určitě nám nevydrží tolik, jako když budeme střídat čtyři, pět párů a náležitě o ně pečovat. Podívejte se schválně ráno v tramvaji či autobuse lidem na boty. Určitě poznáte, kdo má vhodné boty (hodně lidí mívá sportovní obuv), kolik z nich o své boty pečuje, kdo je myje, krémuje a střídá a kdo to nepovažuje za nutné. Pokud takový člověk přijde své boty do prodejny reklamovat, může se setkat se zamítnutím reklamace z důvodu opotřebení. A na opotřebení se záruka nevztahuje, to bychom si měli vštípit do paměti, i když se nám povede takové boty s dvouletou záruční dobou opotřebit za pět měsíců…

Nohy máme do konce života, boty ne!

Na český trh směřuje každoročně nepředstavitelné množství ne příliš kvalitní obuvi z Asie. Objevuje se hlavně na tržištích, ale proniká samozřejmě i do kamenných obchodů. K podmínkám dobrého nákupu bot patří – nakupovat tam, kde mám dobré zkušenosti. Prostě najít si dvě tři značky, které mi vyhovují, a občas dělat exkurze i jinam. Ale velmi opatrně. Nohy nám totiž musí vydržet do konce života a dobrou obuví jim můžeme hodně pomoci.

Mgr. Ivana Picková, odbornice na spotřebitelské právo

Stěžovatelna: Mám právo reklamovat boty?

Přečtěte si náš dřívější článek věnující se detailně jednomu konkrétnímu případu reklamace bot – naleznete jej ZDE



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB