Tipy a rady

Auto v zimě? Štěstí přeje připraveným

Auto v zimě? Štěstí přeje připraveným

Zimní sezóna přinutí mnoho řidičů a řidiček odstavit plechového miláčka do tepla garáže. Na letošní námrazu se ale můžete připravit s předstihem, aby vás žádná předpověď počasí nezastrašila.

Ještě než vyrazíte

Auto je dobré před zimou očistit zvenku i zevnitř. Důkladná očista ve vysokotlaké myčce spolu s navoskováním pomůže, aby karoserie lépe odolávala špíně, výkyvům teplot i účinkům posypové soli. Moderní nanotechnologie myslí i na čelní skla automobilů. Chrání je před špínou a vodou, v zimních měsících také pomáhá bojovat s námrazou. Mnozí výrobci slibují i kvalitnější jízdu za snížené viditelnosti – použití nanokosmetiky snižuje odraz a odlesky protijedoucích vozidel. Také nezapomeňte zkontrolovat stěrače a ideálně vyměnit alespoň jejich gumičky.

Ošetření zámků, okenních a dveřních těsnění proti zamrznutí je velice snadné, ale ušetří vám rozčilování i cenné minuty ve chvíli, kdy se nemůžete dostat do vozu. Použít můžete speciální autokosmetiku na bázi glycerinu nebo silikonu. Stejným způsobem se vyplatí ošetřit také panty, vzpěry pátých dveří a místa, ve kterých se hromadí vlhkost. 

Místo koberečků do auta instalujte gumové podložky. Ty můžete po každé jízdě očistit od špíny i zbytků vody či sněhu. Interiér vozu zůstane suchý, nebudou se rosit okna a znečišťovat vzduchotechnika. Pokud se náhodou ocitnete zapadnutí ve sněhu, můžete koberečky použít pod kola a usnadnit si tak rozjezd. 

Před zimou je třeba zkontrolovat technický stav vozu od karoserie až po poslední žhavicí svíčku. Doplněný a plně nabitý akumulátor vás uchrání od situace, kdy se vám automobil nepodaří nastartovat. Se snížením teploty se totiž snižuje i kapacita baterie, a tím i její startovací výkon. V zimních měsících zároveň narůstá odběr elektrické energie (nezávislé topení, vyhřívání sedaček, zrcátek, čelního skla atp.). Pokud už má vaše autobaterie nějaký ten rok provozu za sebou, vyplatí se před zimou provést zátěžové testy v servisu a pravidelně ji dobíjet. Po ruce byste měli mít i startovací kabely nebo rovnou „powerbanku“ pro auta. 

Kdo maže, ten jede

Aditivum do paliva pomáhá ochraňovat motor a celý palivový systém tím, že zlepšuje čisticí a mazací vlastnosti paliva a hlavně proces spalování a snižuje spotřebu. V zimních měsících usnadňují studené starty. Také více dbejte na to, jaké palivo nakupujete.

Zimní pneumatiky nutnost nebo zbytečnost?

Povinnost používat zimní pneumatiky s dezénem alespoň 4 mm je zakotvena v zákoně o provozu na pozemních komunikacích. Legislativa přikazuje jejich použití v době od 1. listopadu do 31. března tehdy, pokud je na silnici souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, případně pokud se to dá vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat. Čím hlubší vzorek na pneumatice, tím lepší jsou její jízdní vlastnosti.

Dále je třeba sledovat dopravní značení. Značka C15 (zimní výbava/konec zimní výbavy) je samozřejmě jednou z nich, ale důležitá varování přináší řidičům i další značky (boční vítr, nebezpečí smyku, námraza, snížená viditelnost, tvorba kolon, vyjeté koleje atp.), které vás mají s předstihem připravit na možné nástrahy na vozovce. 

Z hlediska kluzkého povrchu jsou největší hrozbou mosty, na nichž namrzá vozovka rychleji než v běžném provozu. Na silnicích vyšších tříd a dálnicích jsou označeny modrými odrazkami na dělící čáře. Silnice na návětrných místech mohou řidiče zaskočit tvorbou sněhových jazyků a závějí. 

Bezpečí na prvním místě

Bezpečná jízda začíná ještě před nastartováním. Pokud je auto pokryté sněhem a ledem, nestačí jenom omést a oškrábat přední sklo. Je nutné důkladně odstranit sníh a námrazu z celého vozu a případně nákladu. Jakmile se vůz rozjede, začne z něj postupně sníh a námraza odpadávat a může ohrozit nebo zranit chodce, případně zakrýt výhled jinému vozidlu. Pokud vyjedete s neočištěným automobilem, koledujete si o pokutu.

Není kam spěchat

Dostatečné rezervy se týkají nejenom času, ale i množství paliva, dobitého akumulátoru ve voze i mobilním telefonu. Pokud budete pospíchat nebo úpěnlivě hypnotizovat kontrolku paliva, bude mít vaše jízda k vyrovnanosti a bezpečnosti hodně daleko. Za volantem by vás nemělo nic rozptylovat. Dodržujte bezpečné rozestupy (brzdná dráha se na sněhu a ledu výrazně prodlužuje), snažte se předvídat situace a přizpůsobte rychlost i styl jízdy povětrnostním podmínkám i situaci na silnici. 

Právě plynulost jízdy je v zimě veledůležitá. Brzděte opatrně a plynule už před zatáčkou, nikoliv v ní. Sledujte stav vozovky – pod souvislou vrstvou sněhu může být namrzlá, bezpečným podkladem není ani rozbředlý sníh, který zvyšuje riziko smyku. V zimních měsících je obzvlášť důležité brzdit motorem. Při sjíždění z kopce podřaďte, stejně tak pokud vjíždíte do zatáčky, blížíte-li se ke kruhovému objezdu nebo křižovatce.

Někdy se i při veškeré snaze takzvaným hodinám nevyhnete.  Při smyku se doporučuje ubrat plyn a nebrzdit, stočit volant proti zádi (pokud se zadní část stáčí doleva, otočit volantem doprava a naopak), tím se dráha vozu srovná. Hlavně začátečníci by neměli přeceňovat své schopnosti. Vyzkoušejte, jak zvládáte smyk, na některém z polygonů nebo na uzavřeném letišti. 

Nejenom v zimních měsících je každopádně potřeba pamatovat na to nejdůležitější. Ani nejlepší vůz vybavený elektronickými senzory, obutý do pneumatik označených „vítěz testu“  nezaručí bezpečnou jízdu bez spolupráce osoby, která sedí za volantem. Jezděte ohleduplně, myslete na své zdraví i bezpečí ostatních účastníků provozu. Za velmi špatných povětrnostních podmínek je skutečně lepší zůstat doma a nevyjíždět. Přejeme tisíce bezpečně ujetých kilometrů, ať vždy dorazíte do cíle ve zdraví!

Na co před zimou nezapomenout?

  • Přezout auto na zimní pneumatiky, při cestě do hor přibalit sněhové řetězy
  • Zkontrolovat kapaliny, používat nemrznoucí směsi alespoň do – 25°C
  • Doplněný a dobitý akumulátor, startovací kabely
  • Škrabka na led, košťátko na sníh, případně lopatka
  • Pro nejhorší případy lano, deka a teplé oblečení 


Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB