Zdravý životní styl

Topinambury chrání proti stresu

Krásná květina, která pod zemí ukrývá hlízu našemu zdraví velmi prospěšnou – to jsou topinambury, lidově nazývané židovské brambory či jeruzalémské artyčoky. Topinambury umí mimo jiné redukovat hladinu cholesterolu v krvi, regulovat krevní tlak nebo chránit proti stresu.

Kde se vzaly?

Za jejich pravlast je považována Severní Amerika, konkrétně Mexiko, kde se používaly jako krmivo pro dobytek i jako zelenina. V době svého rozšíření do Evropy topinambury dlouho soutěžily o přízeň strávníků s bramborami. Koncem 18. století ze souboje vyšly vítězně brambory.

Proč jsou topinambury zdravé?

Topinambury tvoří z 80 % voda. Dále obsahují uhlohydráty (polysacharid inulín), bílkoviny, jsou zdrojem vlákniny, esenciálních aminokyselin, vitamínů (provitamín A, vitamíny B, D, H a C) a minerálních látek (draslík, hořčík, vápník, fosfor, železo, křemík, mangan, zinek či sodík).

Polysacharid inulín pomáhá snižovat hladinu cukru v krvi, proto jsou topinambury vhodné pro diabetiky. K dalším jejich pozitivním účinkům patří schopnost čistit střeva, pomáhají při revmatismu, při otocích a potřebě odvodnit organismus. Potvrzena je i schopnost topinamburů redukovat hladinu cholesterolu v krvi, regulovat krevní tlak nebo chránit proti stresu.

Jak pěstovat topinambury?

Pro jejich pěstování platí podobné zásady jako pro brambory. Lze je pěstovat na záhoně i v prostorné nádobě a jsou poměrně nenáročnou rostlinou.

Hlízy zasaďte na jaře do dostatečně vlhkých, nepříliš studených půd, do kterých před samotnou výsadbou přidejte chlévský hnůj popřípadě průmyslová hnojiva. Hlízy sázejte do sponu třicet na třicet centimetrů a do hloubky deset až patnáct centimetrů. Za suchého počasí záhon zvlhčujte a udržujte bez plevele.

Na podzim potom stonky uřežte ve výšce asi deset centimetrů nad zemí. Díky své výšce (až 3m!) a bujnému růstu mohou sloužit jako pohledná i užitečná zástěna u plotu či zdi. Pokud nejsou v závětří, potřebují obvykle oporu (postačí však drát či šňůra mezi dvěma kůly).

Z jedné rostliny sklidíme až 1,5 kilogramu hlíz, které v zemi bez problémů i přezimují. Nadzemní část rostliny odumírá, na jaře z hlíz brzy vyraší nová rostlina. Topinambury se výtečně množí, z každého malého úlomku hlízy vyroste nová rostlina. Ve výživné a chladné půdě, kde se mu daří nejvíce, se může až příliš rozrůstat. Pak je třeba porosty usměrnit rýčem, nebo v rozpínání omezit zábranou zapuštěnou do země, plechem apod.

Topinambury v kuchyni

Topinambury lze konzumovat jak syrové, tak tepelně zpracované. Nutné je však počítat s nasládlou chutí s lehce oříškovou příchutí.

Využití hlíz je opravdu široké. Můžeme je nastrouhat, smíchat s libovolnou zeleninou a připravit osvěžující salát. Lze je vařit, dusit, smažit i zapékat. Jako příloha mohou nahradit brambory. Vymačkanou topinamburovou šťávu můžeme přidávat do karotkového džusu.

Vyzkoušejte recepty s topinambury:

Hrníčková polévka s topinambury

½ hrnku sekané cibule, 3 hrnky vařených topinamburů, 6 hrnků kuřecího vývaru, 2 hrnky smetany, 1 lžička soli, 1 lžička pepře, 4 lžíce nasekané pažitky

Do vařícího vývaru přidáme cibuli, oloupané a na tenké plátky nakrájené topinambury. Necháme 15 minut povařit. Potom přidáme smetanu, ochutíme solí, pepřem a pažitkou. Polévku můžeme podávat teplou i studenou.

Bramborák z topinamburů

500 g topinamburů, 2 vejce, 4 stroužky česneku, sůl, pepř, majoránka, polohrubá mouka, olej na smažení

Topinambury očistíme, nastrouháme a přidáme ostatní “bramborákové” suroviny. Na rozpáleném oleji placky osmažíme z obou stran dorůžova.

Pečený mořský okoun s topinambury

2 mořští okouni, 270 g topinamburů, 250 g dýně nakrájené na kostky, 1 cibule, 1 bobkový list, mléko, listy řapíkatého celeru, citron, olivový olej, sůl

Topinambury oloupeme, nakrájíme na kostky a vaříme asi 10 minut ve vodě se 3 lžícemi mléka. Mezitím na pánvi orestujeme jemně nakrájenou cibuli s bobkovým listem. Přidáme dýni a na mírném ohni restujeme ještě 10 minut. Do takto připraveného základu přidáme vařené topinambury a dle chuti osolíme. Okouny vykostíme, naporcujeme, pokapeme olejem a citronem. Vložíme je do pekáčku a posypeme nasekanými listy celeru. V troubě předehřáté na 180 °C pečeme asi 6 minut. Hotové ryby podáváme spolu s topinambury a dýní.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.