Zdravý životní styl

Na jakých oříšcích si rádi pochutnáváte?

Na jakých oříšcích si rádi pochutnáváte?

Oříšky jsou chutné i léčivé, o tom není žádných pochyb. Nicméně jsou mezi nimi rozdíly v chuti, velikosti nebo třeba množství tuku. Které druhy jsou vaše oblíbené?

Vlašské ořechy

Společně s lískovými oříšky jde snad o náš nejběžnější ořech. Co se týče výživové hodnoty, z hlediska tučnosti se nacházejí někde uprostřed. Vlašských ořechů si proto za den můžeme dopřát o něco více než například makadamových. Jsou bohaté na železo a vysoce kvalitní bílkoviny.

Příznivě ovlivňují nervový systém, buňky a regulují krevní tlak. Rovněž působí protizánětlivě a napomáhají chránit orgány, například plíce, ledviny či tlusté střevo. Jejich pravidelná konzumace vede ke zlepšení kvality vlasů a nehtů.

Lískový oříšek

Lískové oříšky jsou plodem lísky obecné. Obsah tuku v lískových oříšcích je srovnatelný s vlašáky, nicméně lískové oříšky obsahují o něco více bílkovin a méně sacharidů. 

Tyto oříšky dále obsahují vitamín B3, B3, kyselinu listovou, hořčík, fosfor. Díky vysokému obsahu vitamínu E pozitivně působí na výši cholesterolu v krvi, zlepšují zrak a zpomalují stárnutí.

Jsou kvalitním zdrojem energie při fyzickém vyčerpání. Hodí se proto jako svačina pro turisty a sportovce.

Mandle

Jsou největším zdrojem vlákniny ze všech druhů ořechů a stejně jako lískové ořechy jsou bohatým zdrojem vitamínu E. Zlepšují funkci střev a zažívacího ústrojí. Mandlový olej blahodárně přispívá k lesklým a zdravým vlasům a pevným nehtům.

Pistácie

Velké oblibě se u nás těší právě pistácie. Konzumují se převážně jemně solené, nicméně pokud se budeme držet zdravější přírodní formy bez soli, mohou našemu tělu přinést mnohé benefity. Z výše zmíněných plodů mají pistácie nejméně kalorií. Podporují imunitní a nervový systém a preventivně působí proti nejrůznějším druhům rakoviny.

Kešu

Ani zde se nemusíte obávat velkého množství kalorií. Pokud to s kešu oříšky nebudete přehánět a omezíte se na hrst za den. Vašemu tělu dodají zinek, hořčík či železo. Zlepšují paměť a napomáhají při revmatických onemocněních. 

Para ořech

Para ořechy pochází ze stromu juvie ztepilé, který roste v deštných pralesích Jižní Ameriky. Jádra ořechů jsou bílá a mají velký obsah tuků, bílkovin, cukrů, ale i vitamínů (A, B, E, D) a minerálů (selen, draslík, fosfor vápník atd.). Přisuzuje se jim pozitivní vliv na psychiku a také na kardiovaskulární systém. Nedoporučuje se však jíst větší množství para ořechů najednou. Přijali byste nadměrné množství selenu, což by se mohlo projevit zažívacími problémy, případně dalšími potížemi.

Makadamový ořech

Makadomové ořechy (queenslandský ořech) se k nám dováží z Austrálie či z Ameriky. Mají výbornou jemnou chuť a i výživovou hodnotou patří mezi nejlepší ořechy. Ovšem počítejte s tím, že tomu odpovídá jejich cena.

Makadomové ořechy mají velký podíl prospěšných mononenasycených mastných kyselin, manganu, vitamínu B a dalších látek.

Pekanové ořechy

Pekanové ořechy rostou na ořechovci pekanovém pocházejícím z jihu Severní Ameriky. U nás jsou méně dostupné. Pekanové ořechy se hůře loupají. Nejdříve je nutné je spařit horkou vodou.

Ořechy mají až 70 % tuku. Obsahují také hodně bílkovin a vlákniny a jsou v nich vitamíny, draslík, fosfor, vápník, hořčík atd.

Jedlé kaštany

Klasické kaštany, ze kterých děti dělají zvířátka, se nejedí. Vedle nich však rozlišujeme jedlé kaštany. Už jste je chutnali? Jíst je lze pouze tepelně upravované. Dají se upéct, připravuje se z nich pyré, nádivka a jistě bychom našli i další recepty.

A proč jíst jedlé kaštany? Obsahují vitamíny a minerální látky – vápník, fosfor, draslík, hořčík či železo. Z vitamínů je to A, B a C. Měly by mít pozitivní účinky na žaludek i mozek a prý čistí játra od zplodin.

Kokosové ořechy

Kokosové ořechy jsou plodem kokosovníku ořechoplodého. Mezi ořechy ho však řadíme jen podle názvu. Ve skutečnosti je ovocem, konkrétně peckovicí.

S kokosem se nejčastěji setkáme v podobě sušené dužiny, která se využívá hlavně při pečení. Dále můžete ochutnat kokosové mléko, kokosový olej či kokosový cukr. Své využití má i v kosmetice.

Ořechové recepty

Jak tedy plody do jídla přidávat, aby pro nás měly stále vysokou výživovou hodnotu? Ideálně v syrovém a neopracovaném stavu, případně pouze zlehka nasucho opražené.

Piniové oříšky můžete hodit třeba do salátu nebo s nimi posypat pečenou zeleninu. Vlašáky, lískové oříšky či mandle přisypte ráno do ovesné kaše nebo do jogurtu. Nasekané vlašské ořechy můžete také smíchat se strouhaným sýrem a směsí posypat čerstvé těstoviny, případně ji přidat do sendviče, kterému v kombinaci se sýrem dodají neobvyklou chuť. 

Náš tip: Grilovaný hermelín se sušenými rajčaty a ořechy

Hermelín, sušená rajčata v oleji, pekanové ořechy, tmavý chléb, brusinkový přeliv

Hermelín potřeme z obou stran troškou oleje ze sušených rajčat a vložíme do alobalu. Na vrch poklademe dva tři kousky rajčat a zabalíme. Necháme na rozpáleném grilu (nebo v troubě) asi deset minut, dokud sýr úplně nezměkne. Ořechy nahrubo nasekáme, pro zvýraznění chuti je můžeme minutku poválet na rozpálené pánvi či grilu. Sýr vybalíme, přelijeme brusinkami a posypeme opraženými ořechy. Podáváme s opečeným plátkem chleba.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.