Zdravý životní styl

Maso bychom měli jíst všichni

Zapřísáhlí vegetariáni samozřejmě souhlasit nebudou, ale odborníci na výživu se shodují v tom, že maso jako takové bychom ze svého jídelníčku vynechávat neměli. Spolu s ostatními živočišnými potravinami totiž tvoří nejhodnotnější součást lidské výživy.

Proč je maso zdravé?

Maso je významným zdrojem plnohodnotných bílkovin (ve 100 g masa může být dle druhu a tučnosti 10 až 20 g bílkovin). Navíc je z masa velmi dobře využitelné železo, vitamíny A, D a skupiny B. Maso neobsahuje žádné sacharidy. Kromě bílkovin obsahuje také tuk a jako každá živočišná potravina i cholesterol. Obsah tuku a cholesterolu jsou závislé na druhu masa.

Lovec mamutů byl masožrout

Předchůdci dnešního člověka se živili převážně masem. Existují odhady, že pravěký lovec mamutů zkonzumoval denně asi 2 kg masa (což odpovídá roční spotřebě téměř 750 kg).

Od té doby se náš trávicí systém poněkud změnil. Optimum spotřeby masa je dnes přibližně 90 kg za rok. Při vyšší spotřebě dochází k nežádoucím změnám mikrobiálních procesů v trávicí soustavě a ukládání solí kyseliny močové v kloubech (pakostnici). Při nadměrné konzumaci tučného masa se současně nežádoucím způsobem zvyšuje podíl živočišných tuků v naší stravě.

Mýty a fakta

Příjem masa však nelze vytrhnout ze souvislosti se způsobem života toho kterého člověka, jeho věkem, tělesnou aktivitou, skladbou dalších potravin, tělesnou hmotností atd. V tomto smyslu se často dělají chybné závěry. Řadu lží a polopravd zanáší do této problematiky „zaručeně správné diety“. Podobně je třeba dát do souvislosti množství škodlivin přijímaných z masa oproti příjmu z jiných potravin, vody, vzduchu či kouření.

Maso vhodně vybrané a správně upravené je lehce stravitelné, v lidském organismu dobře využitelné. Spotřeba masa bývá proto někdy dokonce považována za ukazatel životní úrovně.

Měli bychom dávat přednost netučným druhům masa, zejména drůbežímu, rybímu, telecímu, jehněčímu a králičímu. Drůbeží maso je chudší na vitamíny a minerální látky, a proto se doporučuje jídelníček občas obohatit také libovým telecím, jehněčím a hovězím masem, které je velmi bohaté na železo, zinek a vitamíny skupiny B. Libové vepřové maso je o něco tučnější než libové hovězí a měli bychom ho jíst méně často, protože živočišný tuk neprospívá srdci a cévám.

A co vnitřnosti?

Hodně lidí se jich bojí kvůli vyššímu množství tuků a cholesterolu. Na druhou stranu mají vnitřnosti vysokou nutriční hodnotu pro svůj obsah minerálních látek, zvláště železa a vitamínů. Takže jednou za čas bychom je do jídelníčku zdravého člověka měli zařadit.

Ryby dvakrát týdně

Ryby, stejně jako luštěniny, by se na našem talíři měly objevit minimálně dvakrát týdně. Některé ryby jsou sice dosti tučné, ale jejich tuk je velmi cenný, protože obsahuje omega-3 nenasycené mastné kyseliny, které jsou důležité jako ochrana srdce a cév. Je v něm obsaženo také větší množství vitamínu D. Mořské ryby jsou navíc dobrým zdrojem jódu.

Vegetariánství je také alternativa

Vegetariánství není v historii lidstva nic nového. Antropologové zjistili, že maso například nejedli gladiátoři, a proto je také v dobových pramenech označovali za jedlíky zrní. Pokud i vy z různých příčin odmítáte maso, můžete jej dnes nahradit mnoha různými výrobky (robi masem, tofu, seitanem či šmakounem) a přitom si pochutnáte a svému tělu přinesete cenné látky. Náš článek o vegetariánství naleznete ZDE

1 komentář pro článek Maso bychom měli jíst všichni

Nobody
Nechápu nadpis: Maso bychom měli jíst všichni. Dobře- souhlasím s tím, že obsahuje vitamíny, železo, bílkoviny atd. Ale zase není tak moc důležitý, když se to nahradí jinými potravinami. (Ano jsem vegetariánka a na tuhle stránku jsem musela jen kvůli úkolu.)


Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.