Zdravý životní styl

Co dělat proti jarní únavě?

S prvními konečně teplými dny na některé z nás může přijít bubák jménem jarní únava. Jedná se o výstřednost moderní doby nebo se skutečně máme čeho obávat? Poradíme vám, jak byste měli změnit jídelníček, proč hledat hledat energii v přírodě, jak relaxovat ve vaně či povzbudit své tělo v sauně.

Odborníci se shodují na tvrzení, že se o nemoc jako takovou nejedná. V práci vám tedy neschopenka nepomůže. Na druhé straně však potvrzují, že jarní únava skutečně existuje a nejedná se jen o výdobytek moderní doby.

Projevuje se jako důsledek dlouhé zimy, nedostatku vitamínů i slunečních paprsků. Naše tělo je často oslabené zimními chřipkami, nachlazením, pleť nese neblahé následky mrazíků i častého stresu. Pokud se vám výšlap do schodů zdá jako túra na Sněžku a nic vás netěší, zatočte i vy s jarní únavou – nebo ještě lépe, zabouchněte před ní dveře dříve, než na ně stačí zaklepat. Rozhodně se ji nesnažte obejít!

Změna jídelníčku

Základním a jedním z nejúčinnějších kroků proti jarní únavě je změna jídelníčku. Nemusíte zapomínat na milované knedlíky a propečené vepřové, ale vložte do nákupního košíku o něco více čerstvé zeleniny a ovoce.

Naši předci řešili jarní únavu po svém – vyzkoušet můžete salát s listy pampelišek, květy sedmikrásek nebo mladé kopřivy. Pomoci vám mohou i bylinkové čaje. Váš organismus skvěle nastartuje šípek, zázvor, máta nebo šalvěj.

Terapie světlem

V Čechách tato novinka není ještě úplně běžná, ale prvních pár vlaštovek už její výhody poznalo. Jedná se o světelnou antidepresivní a relaxační terapii, kdy tělu nahrazujeme nedostatek denního světla během zimních měsíců. Světelná terapie snižuje produkci hormonu melatoninu, který způsobuje únavu, a na druhé straně zvyšuje produkci hormonu serotoninu, přinášejícího dobrou náladu.

Nechcete-li se zavírat do světelných boxů ani si pořizovat soukromé domácí „sluníčko“, vyrazte do přírody, jak nejčastěji to jde, nejlépe alespoň na 3 hodiny denně.

Relaxační koupel

Třicetiminutová relaxace ve vaně plné pěny s tlumeným osvětlením svíček dokáže skutečné zázraky. Prohřeje vaše tělo, uvolní stres a napětí a nabudí vaše smysly. Doporučujeme koupele s bylinkami:

  • Meduňka vaše tělo uklidní a uvolní.
  • Zotavující koupel a zklidnění přináší také rozmarýn.
  • Koupel z měsíčku ochrání vaši kůži a brání ji proti vlivům vnějších radikálů.
  • Koupel z mateřídoušky se doporučuje před spaním, při vypjatých situacích a nervově vyčerpaným osobám.

Sauna

Ideálním lékem na jarní únavu je pravidelné saunování. Důkladné prohřátí těla urychluje náš metabolismus a tím i vylučování nežádoucích zplodin z organismu. Kartáčováním během samotného pobytu v sauně pomáháme tělu odbourat škodlivé toxiny a nečistoty, zbavujeme se tak i nenáviděné celulitidy. Studená koupel po každé návštěvě sauny urychluje krevní oběh a dostává tělo do správné formy.

Marný boj

Jestliže s jarní únavou bojujete bez úspěchu, vyhledejte lékaře. Není se za co stydět a můžete předejít nemilému zjištění, totiž že trpíte únavovým syndromem. Je to závažné onemocnění, které se projevuje abnormální únavou po sebemenší aktivitě, poruchami spánku, citlivostí na světlo a hluk, bolestí zad, hlavy, krční páteře atp. Tímto závažným onemocněním trpí zhruba 3 % populace.

Víte, že…

  • Jarní únava postihuje ženy až čtyřikrát častěji než muže?
  • Proti únavě se dá bojovat i zvýšenou sexuální aktivitou?
  • Pro klidný a kvalitní spánek se doporučuje konzumace banánu zhruba hodinu před usnutím?
  • Na jarní depresi vliv i vůně, kterou používáte? Zkuste vyměnit těžký zimní parfém za odlehčený květinový!


Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.