Tipy a rady

Kraslice zvané chodské straky

Kraslice zvané chodské straky

Kraslice jsou oblíbeným a vytříbeným projevem lidového umění. Původně ryze velikonoční činnost se postupně přetvořila do podoby svérázné tvůrčí kategorie, kterou se zabývá celá řada lidí. V malování kraslic se pořádají soutěže a malíři kraslic se jejich zdobení věnují se zaujetím prakticky po celý rok.

Kraslice patří od nepaměti k nejvýraznějším symbolům velikonočních svátků. Byly spojovány se zázrakem zrození, životodárnou plodností a úrodou.

Červené kraslice

Pojem “kraslice” byl odvozen od červené barvy, které se dříve říkalo “krásná”. Však se také v dobách minulých zdobila vajíčka převážně červenou barvou, neboť se věřilo, že je to barva posvátná, ochraňující proti démonům. Karmínově červené s bílým batikovaným dekorem byly proto také tradiční kraslice z Chodska, lidově označované “straky”.

Umění a jejich umělkyně

Nejlepšími malířkami chodských “strak” bývaly kdysi švadleny a vyšívačky (šedličky), které pro zdobení kraslic používaly i prvky ornamentálních výšivek z krojů. Jejich zručnou následovnicí je dnes paní Jiřina Lacinová z Trhanova. Třebaže nejrůznější kraslice na Chodsku maluje leckdo, pravé chodské “straky” zdobí jen ona. Důvodů je několik: Na typické chodské kraslice se hodí jen bílá slepičí vajíčka, která už pár let běžně v obchodě neseženete. “Dříve to nebyl problém ani tehdy, když bylo na zakázku potřeba sehnat větší množství “vejdumků”. Stačilo se dohodnout v domažlické pekárně a třeba půl dne si tam zajet vajíčka vyfoukávat. Dnes ale pekárny používají do těsta melanž, takže čerstvá vejce zpracovávají jen v malém množství,” upřesňuje paní Lacinová. Dodávky si tedy musela zajistit jinde. Pochopení našla u jisté chovatelky “vlašek” v Tajanově na Klatovsku a u několika přátel v Postřekově, Chodově a Trhanově.

Snad ještě větší problémy jsou se sháněním základní karmínové barvy v odstínu “fuchsín”, kterou české drogerie už dávno nevedou. Díky přátelům ji paní Lacinová získává až z Vídně.

Nezájem výrobců kraslic o malování chodských “strak” vyplývá také z toho, že jejich dvoubarevný (červeno-bílý) dekor jako by soudobým zákazníkům připadal příliš fádní ve srovnání s nabídkou kraslic pestrobarevných. “Bohužel je to tak,” potvrzuje paní Lacinová. “Běžný zákazník vůbec nedovede docenit, jak markantní rozdíl je ve výtvarném zpracování kraslic. Na první pohled líbivější mohou vypadat kraslice s barevným vzorem, ale řemeslně náročnější technikou malby se vyznačují právě chodské “straky”. Jejich batikování pomocí včelího vosku vyžaduje maximální přesnost a pečlivost.”

Co nejtenčích precizních tahů lze docílit jen pomocí miniaturně upravených zdobicích nástrojů – špendlíků a “kotejše” (seříznuté brko). Těch tahů udělá paní Lacinová na jedné kraslici 300 až 500 – to podle složitosti dekoru. Není divu, že tak piplavá a přesná práce laické kreslíře kraslic zrovna neláká. Však se také Jiřina Lacinová může pochlubit titulem mistryně České republiky v batikování chodských strak”. Titul jí udělila Asociace malířek a malířů kráslic ČR, jíž je sama členkou.

Třebaže umění malby chodských “strak” se v minulosti zpravidla dědilo z matky na dceru, paní Lacinová je v tomto směru samouk, v rodině žádnou “učitelku” neměla. K výtvarné činnosti ji přivedla osobní zvídavost a obdiv k miniaturním ornamentům na kraslicích, které vždy o Velikonocích v ošatce zdobily rodinný stůl a tak nádherně vypadaly na velikonočních pohlednicích.

“Mými prvními pokusy o batikování kraslic trpěla zejména maminka, která musela v kuchyni snášet nepříjemný zápach z přepáleného vosku rozpouštěného na kamnech ve víčkách od piva. Dnes jsou to vzpomínky úsměvné. Odbornější rady jsem později získala od domažlického malíře a znalce historie chodských “strak” Antonína Hoffmana, který o tradici a způsobu malby přednášel v naší obci na jedné ze schůzí bývalého svazu žen.”

Zhruba před 18 lety patřila paní Lacinová k hlavní dodavatelce kraslic pro domažlickou Chodovii. Byly to “komerční” kraslice, zdobené jinou technikou a jednoduchými motivy. Pamatuje roky, kdy smluvně dodávala až dva tisíce kusů těchto výrobků ročně. Ale to už je minulost.

Dnes zůstává věrna především chodské tradiční malbě. Jenže chodské “straky” vzhledem k pracnosti jsou také cenově dražší. “Pod cenou prodávat nemohu. Spočítám-li náklady na pořízení skořápek, barvy, vosku a zhodnotím náročnost rukodělné práce, je mi jasné, že na pultech by chodské “straky” na dračku příliš nešly. Proto jich v posledních letech maluji už jen tolik, kolik jich prodám sama většinou prostřednictvím prodejních výstav. Vždy v předvelikonočním čase se ozvou organizátoři z celé republiky, kteří mají zájem o prezentaci chodských “strak” na tematických akcích.”

I přes novodobé problémy, které malování a odbyt chodských “strak” provázejí, považuje Jiřina Lacinová z Trhanova jejich folklórní tradici za ojedinělou a zachováníhodnou i do budoucna. Však už si také pomalu v rodině vychovává následovnice.

2 komentáře pro článek Kraslice zvané chodské straky

Bohumila Šarounová
S paní Lacinovou ve všem souhlasím, jen ne v tom, že je jediná malířka chodských strak. Pan Hofman byl můj strýček a naučil se malovat od mé babičky, já a celá moje rodina v tradici pokračujeme, začala i 6letá vnučka. Jsem v Asociaci malířů kraslic od jejího založení a mám také mistrovský titul. Paní Lacinová mě ostatně zná z výstavy v Kraslicích. Šarounová
Jaroslava Horáčková
Dobrý den, moc miluji chodskou keramiku, zvyky, písničky a že jsou i malovaná vajíčka jsem zjistila dnes. Ve své chalupě mám. Místnost, sednici, která je plná těchto věcí. Mi rodiče je měli rádi, jezdili jsme na Chodske slavnosti do Domažlic. Moc bych si přála mít velikonoční chodska vajíčka. Mohu někoho z Vás poprosit? Přeji krásné svátky. Jarka Horáčková


Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB