Zdravý životní styl

Cizrna pomáhá předcházet stárnutí

Cizrna pomáhá předcházet stárnutí

Cizrna se podobá velkému hrachu. Je k dostání celá nebo půlená, připravují se z ní nákypy, polévky a dušené pokrmy. Na Středním východě patří cizrna mezi základní potraviny, je však součástí i mnoha evropských a orientálních pokrmů. Navíc je velmi zdravá a proto bychom ji měli jíst co nejčastěji.

Proč bychom měli jíst cizrnu?

Cizrna neboli římský hrách patří mezi nejkvalitnější luštěniny vhodné pro lidskou výživu. Cizrna obsahuje vysoké množství sacharidů, bílkovin a vlákniny, takže nás rychle zasytí. Je vhodnou součástí dietního jídelníčku, ale také jídelníčku vegetariánů, těhotných žen a dětí.

Cizrna je výborným zdrojem lysinu, má vysoký podíl nenasycené mastné kyseliny linolové, která patří mezi tzv. Omega 6 mastné kyseliny a je účinná v prevenci onemocnění srdečně-cévní soustavy (snižuje hladinu cholesterolu). Významný je i obsah vápníku a železa. Z vitaminů je zde pozoruhodný obsah kyseliny pangamové (vitamin B15), která je účinný antioxidant a pomáhá předcházet procesu stárnutí.

Postup přípravy cizrny

Pro lepší stravitelnost a menší nadýmání je potřeba cizrnu před samotným vařením namočit (minimálně na 4 až 8 hodin), avšak daleko lepší je nechat ji 1 až 2 dny naklíčit. Tímto naklíčením se velmi zlepší chuť cizrny a právě i její stravitelnost.

Cizrnu propláchneme, zalijeme čistou vodou a necháme v teple 2 dny bobtnat a klíčit. Denně vodu vyměňujeme. Je-li teplo, tak i dvakrát denně, aby se voda nezačala kazit – na hladině se pak vytvoří pěna. Po nabobtnání vodu slijeme a odstraníme tmavé kuličky, protože tato zrna stejně nenaklíčí.

Přebranou a nabobtnanou cizrnu zalijeme studenou vodou a dáme vařit. Cizrnu vaříme odkrytou mírným varem doměkka alespoň jednu hodinu. Vodu solíme nejlépe na závěr. Uvařenou cizrnu scedíme a používáme při přípravě pokrmů jako jinou luštěninu.

Další možností je použít sterilovanou cizrnu z konzervy. Její příprava je mnohem jednodušší a rychlejší, bohužel však musíme počítat s tím, že takto upravená cizrna nemá takové výživové hodnoty jako v suché formě.

Co můžeme uvařit z cizrny?

Cizrna má jemně oříškovou chuť. Semena cizrny můžete kromě vaření smažit či pražit – například děti milují praženou cizrnu obalenou v cukru. Dlouho byla populární i cizrnová káva a vynikající je rovněž chléb z cizrnové a pšeničné mouky (roti).

Jedním z nejznámějších pokrmů z cizrny je však španělská cizrnová polévka (garbanzo) – recept na ni jsme připravili ZDE

Ve středomoří se s oblibou konzumuje kaše nebo také pomazánka připravovaná z uvařených cizrnových semen (hummus) – recept naleznete ZDE

V orientální kuchyni pak cizrnu nejčastěji upravují na fritované placičky či kuličky (falafely) – recept na ně se nachází ZDE



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.