Tipy a rady

Co nám říká pneumatika?

Energetické štítky byly ještě nedávno výsadou elektronického zboží. Od listopadu se ovšem objeví také na obutí pro naše čtyřkolé miláčky. Tento chytrý štítek prozradí spoustu cenných informací, které by měly ulehčit našemu životnímu prostředí. Nač si tedy při nákupu máme dát pozor?

Pokud se pídíte po tom, kde se povinnost označovat pneumatiky zrodila, museli byste zabrousit do institucí Evropské unie. Ta zavádí po celé EU povinné označení pneumatik standardizovaným štítkem se třemi klíčovými údaji: valivý odpor, přilnavost na mokru, vnější hlučnost. Nové značení usnadňuje orientaci na širokém trhu s pneumatikami a tím také zajišťuje bezpečnost silničního provozu. EU si od tohoto kroku navíc slibuje nepřímé snížení emisí do roku 2020. Tím, že zákazníci z větší části sáhnou po lépe hodnocených pneumatikách, sníží se hlučnost provozu i vypouštění škodlivin.

Oč se jedná konkrétně?

Valivý odpor je ukazatel, podle něhož zjistíme množství energie spotřebované během kontaktu pneumatiky s vozovkou. Značný vliv na něj mají materiál i konstrukce pneumatiky. Valivý odpor však zvyšuje i teplota vzduchu, mokrá vozovka, opotřebení pneumatiky a její zatížení. Čím vyšší je koeficient valivého odporu, tím hůře se pneumatika odvaluje a tím více energie je také k provozu vozu třeba. Je dokázáno, že pneumatiky ovlivňují z 20 až 30% celkovou spotřebu paliva! Na štítku jsou hodnoty valivého odporu i přilnavosti na mokru hodnoceny škálou A až G, přičemž A je hodnota nejlepší a G je hodnota nejhorší.

Složitě vysvětlovat pojem přilnavosti na mokru je zřejmě zbytečné. Ani zde by se neměly hodnoty podceňovat – čím lepší je přilnavost pneumatiky za mokra, tím rychlejší je brždění a kratší brzdná dráha. Posun o jednu úroveň v písemné řadě A-G by měl odpovídat prodloužení či zkrá­cení brzdné dráhy při rychlosti 80 km/h o 3 – 6 metrů. Na druhé straně zbystřete, protože tato informace nevypovídá téměř nic o chování pneumatiky při aquaplaningu.

Hlučnost pneumatiky je jednou z vlastností, která bývala dosud opomíjena. Přitom EU bere ohled nejenom na pohodlí posádky vozu, ale také na okolí. Vnější hlučnost je vyjádřena v decibelech a na štítku je vyznačena ve 3 zvukových vlnách. Každá jednotlivá vlna spotřebiteli říká, že hlučnost pneumatiky je minimálně o 3 decibely nižší, než nejvyšší povolená hodnota podle nařízení, která budou vstupovat v platnost v letech 2012 – 2016.

Výjimky (ne)potvrzující pravidlo

Jako u každého opatření, také v tomto případě existují při označování pneumatik výjimky. Ty se vztahují např. na profesionální offroad pneumatiky, protektory, sportovní/závodní pneumatiky, pneumatiky s hroty či rezervní pneumatiky.

Na co si kromě štítku dát pozor?

Při nakupování pneumatiky se řiďte i ostatními vlastnostmi, o nichž evropský štítek mlčí. Zejména kvůli ekonomické stránce je důležité zaměřit se na životnost pneumatiky. Kvalitní pneumatika vám oproti té lacinější může vydržet o mnoho měsíců déle!

Na životnost pneumatiky, ale také pohodlí a bezpečí jízdy má vliv správné nahuštění pneumatiky. Tlak měřte nejlépe před jízdou, kdy ještě není pneumatika zahřátá. Laicky řečeno je vhodnější přehuštěná pneumatika než podhuštěná. Při ztrátě tlaku v pneumatice totiž dochází ke zvýšení spotřeby a snížení životnosti pneumatiky. Při nákupu pneumatiky vždy dodržujte údaje uvedené ve velkém technickém průkazu, nekupujte větší ani menší rozměr a na jedné nápravě používejte stejné obutí.

Po zimní či letní sezóně pneumatiky očistěte a suché uskladněte na tmavém místě. Sluneční záření, vlhko, mráz i působení chemikálií snižují jejich životnost. Odborníci doporučují pneumatiky skladovat nahuštěné, na ráfcích a poskládané do stohu. Dále je vhodné pneumatiky označit a při dalším použití je namontovat na stejná kola.

Pokud se sami v nakupování pneumatik ztrácíte, sáhněte po testech prováděných odborníky. Jsou dostupné v motoristických periodicích i na internetu. Prozradí vám mnoho o jízdních kvalitách pneumatiky, brzdných vlastnostech i rychlosti opotřebení.

Označení pneumatik dle nařízení Evropského parlamentu a rady (ES) č. 1222/2009:



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB