Tipy a rady

Čertí brko – pohádka pro celou rodinu

Čertí brko – pohádka pro celou rodinu

Pohádka pro celou rodinu Čertí brko vstupuje do kin 29. listopadu. V hlavních rolích se představí Judit Bárdos a Jan Cina, do čertovské role se po více než třiceti letech od vzniku legendárního filmu S čerty nejsou žerty vrací Ondřej Vetchý, aby ztvárnil Lucifera. Hlavním sponzorem této pohádky je řetězec COOP.

O čem je pohádka?

Příběh nás zavede do městečka Pytlov na úpatí kopce Pervidle. Místní, kteří tu žijí běžným životem řemeslníků nebo sedláků možná ani netuší, že všechny jejich přestupky a nepravosti jsou pečlivě monitorovány místní pekelnou pobočkou. Hříchy zapisuje spravedlivě a neomylně kouzelné čertí brko. Jednoho dne však přestane fungovat.

Lucifer se proto rozhodne pověřit doručením nového čertího brka na pobočku Pervidle trochu zmateného čerta Bonifáce. Je to ten nejlepší úkol, aby se mladý čert otrkal ve světě. Bonifác se vydává do Pytlova a hned jeho první zkušeností je, že mu zdejší šejdíř kouzelné brko ukradne. Tím se spustí řetězec událostí, kdy Pytlov ovládnou místní vychytralci, lenoši a podvodníci, jimž se nakonec podaří uvěznit i samotného vládce pekel. Je na Bonifácovi, aby v sobě našel ty nejlepší vlastnosti a osvobodil Pytlov, Lucifera a získal srdce krásné Markétky. 

Kdo je kdo v pohádce Čertí brko

V roli Bonifáce uvidíme Jana Cinu – herce, zpěváka a mimo jiné vítěze soutěže Tvoje tvář má známý hlas. „Bonifác je nucen vydat se do světa a naráží tu jako mladý čert na jinakost lidí, s níž si neví rady. A v důsledku toho vzniká spousta událostí, které ale nakonec skončí pohádkovým způsobem,“ přibližuje Jan Cina svou roli.

Markétku hraje Judit Bárdos. „Kdybych to měla říct jednou větou, tak bych to řekla, jak to režisér Marek Najbrt podal mně: „Hele, Judit, je to totálně sympatická holka!“ Takže, tak se ji snažím hrát, abych byla totálně sympatická … vlastně takové jednoduché děvče, které hledá lásku a nechce být samo,“ představuje svoji postavu herečka.

„V téhle pohádce se říká, že kdyby peklo neexistovalo a my jsme nejímali hříšníky, tak svět,  jak ho známe, přestane existovat,“ říká představitel Lucifera Ondřej Vetchý a dodává: „Je to taková analogie, že když se přestaneme držet toho, co opodstatňuje naši existenci na světě, tak jsme tu zbyteční a přestaneme existovat.“

V dalších úlohách se objeví Marián Geišberg jako Markétčin otec, místní občany s přiléhavými jmény Klouzek, Křiváček a Tlachal hrají Jan Budař, Tomáš Jeřábek a Jiří Maryško. „Já jsem Alois Klouzek, krejčí, který si poměrně dlouhou dobu vydělával slušně,  má i určitou schopnost vyrobit hezké šaty, ale zároveň tu činnost už dlouho nevykonává, protože trochu zlenivěl a trochu si myslí, že si nezaslouží být chudý. Takže se rozhodl hledat poklad a zasvětil tomu zbytek života. Protože věří, že tam někde pod těmi kopci poklady jsou a je jenom otázkou času, píle a trpělivosti, než je najde,“ představuje svého hrdinu Jan Budař. 

„Tak moje postava se jmenuje Křiváček, je to rychtář… Jménem? No to jsme jakoby neurčili,  my to tam nepoužíváme. Je to rychtář města Pytlova a je to taková klasická zkorumpovaná, bezskrupulózní postava,“ říká Tomáš Jeřábek.

„Ztvárňuji postavu Ludvíka Tlachala, teda Luďka, Luděk je to? Jsem bubeník a časem takový mluvčí pana Klouzka a pana Křiváčka. Pan Křiváček je můj přímý nadřízený a jedinej vlastně… A protože blbě mluvím, tak aspoň bubnuju. Co je potřeba, tak vybubnuju… někdo to vyzvoní, ale já proto, že jsem bubeník, tak vybubnovávám,“ směje se Jiří Maryško.

Obyvateli Pytlova se rovněž stanou Marek Daniel a Jana Plodková či Michal Dalecký, v pekle budou naopak úřadovat Václav Kopta nebo Jakub Žáček.

COOP jako hlavní sponzor

COOP se poprvé rozhodl sponzorovat konkrétní filmový projekt. Co jej k tomu vedlo? Zeptali jsme se na to Lukáše Němčíka, vedoucího marketingu Skupiny COOP.

Je to poprvé, kdy se COOP stal hlavním partnerem nějakého filmu. Co vás k tomuto rozhodnutí vedlo?

Již v minulosti jsme byli dlouhé roky sponzoři tradičních pohádek v TV v období Vánoc. Nyní jsme se rozhodli podpořit konkrétní pohádku, neboť se nám líbil její námět i herecké obsazení. Pohádka navazuje na velmi populární a dobře zpracované pohádky jako s Čerty nejsou žerty a další. COOP  je tradiční značka působící na našem území již 171 let. Chceme proto podporovat takové aktivity, které vyjadřují i naše hodnoty typu regionalita, kvalita, tradice.

Proč zrovna pohádka Čertí brko? Čím vás zaujala, že jste se rozhodli finančně ji podpořit?

Pohádka je svým zpracováním netradiční a věříme, že bude na delší dobu opět pohádkou, na kterou se lidé budou těšit a opakovaně k ní během svátků budou usedat.

Budou moci zákazníci COOPu ve svých prodejnách získat nějaké předměty s motivy pohádky? 

Na vybraných prodejnách budou k dispozici dárkové předměty, knížky, kalendáře, hry a řada dalších předmětů. Očekáváme velkou sledovanost pohádky a chtěli jsme nabídnout našim zákazníkům i zboží s tématem filmu.

Slovo režiséra

A co nám o své pohádkové prvotině prozradil režisér Marek Najbrt? 

Po veleúspěšných filmech Mistři či Protektor jste se rozhodl pro pohádku. Co vás přimělo zabrousit do pohádkových vod?

Scénář napsali moji kamarádi a stálí spolupracovníci Robert Geisler a Tomáš Hodan. Přečetl jsem si první verzi a hned mi bylo jasné, že by mě bavilo tenhle příběh natočit. Kromě toho mám dva malé syny a Čertí brko jsem dělal i pro ně.

Česká filmová pohádka je pojem a takové „rodinné stříbro“. Myslel jste při práci často na to, že vaši pohádku budou diváci poměřovat s kultovními příběhy Vorlíčkovými, Troškovými, Bočanovými…? 

Myslel jsem spíš na to, že česká pohádka má svá pravidla a že je rozumné je respektovat. Je to tradiční a národně specifický žánr, a to jsme se snažili mít na paměti.

Obsazení Ondřeje Vetchého do role Lucifera byl záměr od začátku? Nebojíte se konfrontace s legendární pohádkou S čerty nejsou žerty?

Při vzniku scénáře jsme na obsazení ještě nemysleli. Volba Ondřeje vyplynula z toho, že je to výborný a oblíbený herec. Lidí, kteří už někdy hráli čerta, je u nás vzhledem k počtu filmových a televizních pohádek celá řada, takže to nebyl z naší strany nějaký promyšlený záměr. Ale fakt, že se z mladého čerta Vraníka stal otcovský Lucifer, považujeme za zajímavou a zábavnou souvislost.

Devizou českých pohádek je vtip. Budou se diváci v kině dobře bavit a vesele smát?

Ano, snažili jsme se, aby to byla legrace. A soudě podle zkušebních projekcí se nám to snad i podařilo.

A bavili jste se stejně dobře i vy při natáčení?

Natáčení je v první řadě náročná práce, ale i na zábavu v některých momentech došlo. Když režírujete herce s rohy na hlavách, je ta situace komická ze samé své podstaty.

Kdybyste měl čtenáře do kina na pohádku nalákat. Co byste o ní řekl, jak byste ji představil? Čím je výjimečná?

Myslím, že je to výrazná pohádka s dotaženou výtvarnou podobou a zábavným a chytrým dějem, která se od běžné pohádkové produkce v dobrém slova smyslu odlišuje. Navzdory tomu, že jsme ctili žánrová pravidla, je v Čertím brku dost originálních inovací. Například peklo nemáme jenom jedno, ale rovnou několik.

Jak moc se liší natáčení pohádky od práce na filmech typu Protektor?

V pohádce vytváříte originální, fantaskní svět. Herci nemůžou hrát civilně, musíte zvolit určitou míru stylizace a komiky, která nemá s realitou mnoho společného. A to mě bavilo.

Snažil jste se na natáčení hledět tak trochu dětskýma očima? Děti mají přece jen jiné vnímání světa a je to vidět i u filmů, kdy se smějí na jiných místech než dospělí.

Rozhodně musíte myslet na děti i jejich rodiče. Nikdo by se v kině neměl nudit, a proto jsme se snažili nabídnout oběma skupinám dostatek zábavných situací, gagů a narážek. 

Díváte se rád na pohádky? Jaká je vaše nejoblíbenější? 

Jako dítě jsem pohádky miloval, ale teď už mě baví spíš sledovat své vlastní děti, jak se na ně dívají. Vzhledem k tomu, že jsem se narodil v roce 1969, zasáhla mě hlavně produkce 50., 60. a 70. let. Mám rád filmy jako je například Šíleně smutná princezna s originální výtvarnou stylizací a výbornými písničkami. I v naší pohádce máme tři písničky. A podle mě jsou to hity.

Hlavním partnerem filmu je řetězec COOP. Co vy a nakupování?  Chodil jste někdy do „jednoty“ nebo do „konzumu“? 

Ano, „jednotu“ mám v živé paměti, ten název mi připomíná dětství. Myslím, že jsem za svůj život strávil hodně času v obchodech nejrůznějších typů. Někdy nakupuji rád, někdy je to spíš povinnost. Ale takhle to má asi každý.

Máte raději nakupování v malých obchůdcích či ve velkých hyper a megamarketech?

Mám radši malé obchody, ale ty bohužel mizí. Je to paradox; doba přeje spíš hypermarketům, i když většina lidí by si přála mít v ulici svého hokynáře…

Co přejete pohádce Čertí brko?

Jan Cina: „Přeji téhle pohádce, aby byla spravedlivě oceněna na miskách vah, aby byla naše, aby člověk měl pocit, že je to ta jeho pohádka, s kterou se ztotožňuje a baví ho a zajímá ho a bojí se u ní a směje se u ní…to by bylo dobrý, kdyby to byla taková ta naše pohádka. Aby se zkrátka stala naší i vaší oblíbenou pohádkou.“

Marek Najbrt: „Téhle pohádce a nám přeji, aby se lidem líbila, protože u pohádky o nic jiného nejde, než aby lidi bavila a chtěli se na ni dívat.“

Judit Bárdos: Já téhle pohádce přeji, aby ji měli rádi ti, co se na ni podívají stejně tak jako já, když jsem poprvé četla scénář. Je tam hodně humoru, což já mám ráda, hodně akcí, je to dobrodružné a je tam i ponaučení, což je taky dost důležité pro děti i pro dospělé, a je tam vlastně velká čistá láska a mezičertovské vztahy, to je velmi zajímavé. Takže já přeji, aby toto všechno tam diváci uviděli, a pokud ne všechno, tak alespoň, aby si z toho každý divák odnesl něco dobrého pro sebe.“

Ondřej Vetchý: „Moc bych přál téhle pohádce, aby se zařadila mezi ty, na kterých jsme vyrostli a které jsme milovali a neseme si je v sobě po celý život,“

Jan Budař: „Já této pohádce přeji, aby se stala opravdu takovou tou pohádkou, která bude milovaná po léta, po léta, po léta, prostě furt. Něco jako Popelka, nebo s Čerty nejsou žerty.“

Jiří Maryško: „Tak já přeji týhle pohádce, aby si lidi uvědomili, že s čerty jsou žerty.“



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.