Zdravý životní styl

Sůl je prostě nad zlato

Sůl je mnohdy vzácným a nezbytným doplňkem při přípravě jídla. Musí se ale používat v přiměřeném množství a projít správnou kuchyňskou úpravou.

Sůl nad zlato

Potřeba soli se může u různých lidí výrazně lišit. Záleží na konstituci, způsobu života i myšlení, na celkové skladbě jídelníčku, množství fyzické aktivity, na klimatických poměrech a počasí. Chuť na slané nám ale prý není vrozená. Podle odborníků je to naučený zlozvyk, který podporujeme konzumací slaných jídel. Chuť soli často přehluší přirozenou chuť jídel.

Výživoví poradci proto radí používat více přirozeného koření, tedy bylin, anebo omezit na tři týdny konzumaci soli. Pak možná někdo zjistí, že mu nakonec vyhovuje přirozená slanost potravin a není třeba jí hodně přidávat. Nicméně sůl je samozřejmě pro náš organismus nezbytně důležitá a neměla by chybět v žádném jídle.

Dodává nám sodík, který je potřebný pro nervový systém, ale také pro celkové hospodaření s tekutinami v těle. Sůl nám může prospívat, ale zrovna tak i škodit. Záleží hlavně na tom, jakou sůl a kolik jí používáme.

Není sůl jako sůl

Většina lidí by neosolené jídlo vůbec nepozřela a používá běžnou kuchyňskou sůl. Ta je však pro naše tělo velkou zátěží. Jde o chemicky ošetřenou upravenou sůl, která je zbavena minerálních látek pro tělo velmi důležitých.

Kuchyňská sůl je pro lidský organismus toxická, agresivní a následně škodlivá, jelikož se s ní tělo velice těžce vyrovnává. Následky konzumace této soli mohou být různé, ale nejčastěji se vyskytují edémy, celulitida, artróza, artritida, dna a v neposlední řadě také tvorba ledvinových a žlučníkových kamenů.

Kamenná sůl

Nejčastěji se jedná o rakouskou sůl, je rozhodně lepší než klasická jedlá kuchyňská sůl. Sehnat ji bez chemických úprav je však velmi těžké.

Mořská sůl je také vhodnější než běžná jedlá kuchyňská sůl. Ani tato sůl se neobejde bez čištění, protože moře jsou stále více znečistěná.

Krystalická sůl

Krystalická – himálajská je pro náš organismus nejvhodnější volbou. Snadno se vstřebává, a pokud jde o přebytky, tělo je schopno je bez problémů a vedlejších účinků vyloučit. Obsahuje minerály a stopové prvky (vápník, draslík, hořčík, jód, zinek, železo), které působí jako antioxidanty a dodávají tělu energii. Himálajská sůl je na trhu v několika podobách – ať už jako jedlá sůl, sůl v krystalech na přípravu solanky, sůl koupelová nebo též ve formě solných lamp a v neposlední řadě se s ní také setkáme v léčivých solných jeskyní.

Nevýhodou himálajské soli pro běžného spotřebitele je její vyšší cena.

Nahraďte sůl bylinkami

Odborníci na zdraví a výživu upozorňují, že není třeba mít na jídelním stole ani nikde v dosahu slánku a příjem soli se máme snažit postupně snižovat. Chuťové pohárky si tak na nižší příjem soli lépe zvyknou. Sůl v pokrmech lze nahradit česnekem, cibulí, čerstvými či sušenými bylinkami, kurkumou, zázvorem, ořechy, semínky a jinými sušenými plody, houbami. Rozhodně však ne kořenicími směsmi, protože ty obsahují vysoké množství soli!

Na pozoru bychom měli být také u gulášových kostek, masoxu, bujónů, ochucovadel, průmyslově vyráběných dipů, omáček. Solené oříšky, tyčinky a chipsy přinášejí mnoho energie, ale bohužel i soli. Obilniny jsou významnou součástí našeho každodenního jídelníčku, tvoří jeho základ ve formě pečiva, těstovin, cereálií. I v případě pečiva se přísunu soli těžko vyhnete, ale můžete udělat některá opatření.

Vybírejte pečivo bez krystalů soli na povrchu. Vyhýbejte se pečivu se slanými náplněmi. Při vaření rýže a těstovin minimalizujte sůl, nahraďte ji kořením, česnekem. Před snídaňovými cereáliemi upřednostňujte vločky s ořechy, sušeným ovocem.

Sůl v kuchyni i domácnosti

Sůl je pochutina používaná odpradávna a je obsažena v téměř všech potravinách. V chemickém průmyslu se používá k výrobě sodíku, jedlé sody a kyseliny chlorovodíkové. Pro většinu z nás sůl patří hlavně do kuchyně, tedy jako dochucovadlo. Někdy nám však pěkně zavaří. Každé kuchařce se občas stane, že jídlo přesolí. Ale nic není ztraceno, i tohle se dá napravit.

Přesolené polévky a omáčky můžete zředit vodou, vínem, mlékem nebo smetanou. Do zahušťovaných polévek nastrouhejte syrový brambor. K přesolenému vývaru přidejte dva syrové bílky, které na sebe sůl navážou. Poté vývar přeceďte nebo použijte děrovanou lžíci.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.