Zdravý životní styl

Mějte dostatek vápníku

Náš organismus potřebuje pro své správné fungování mimo jiné i minerály. Vápník patří mezi ty nejdůležitější. Přijímáte ho v dostatečném množství?

Vápník pro náš organismus

Vápník (kalcium) se ukládá především v kostech a zubech, v menším množství také v měkkých tkáních a krvi.
Doporučená denní dávka vápníku je u dospělého člověka kolem 1 000 mg denně. Na jeho vyšší příjem by se měli soustředit starší lidé, těhotné ženy, ale také lidé mající hypoglykemii.

Vápník je důležitý pro zdraví kostí a zubů, ale také příznivě působí na nervovou soustavu, pomáhá při křečích ve svalech, menstruačních křečích či s nespavostí a má i další pozitivní účinky na naše zdraví.

Následky nedostatku vápníku

Nedostatek vápníku se může projevovat různými příznaky. Mezi ty nejčastější patří zvýšená tvorba zubního kazu, řídnutí kostí, brnění jazyka a rtů, nespavost, nervové napětí, deprese, bolestí v zádech, paradentóza atd. Příznaky mohou přicházet nenápadně a lidé často nevědí, že jejich příčinou je právě nedostatek vápníku.

Při nedostatku vápníku v organismu je důležité zjistit, jestli jeho nízký stav je skutečně způsoben jeho nedostatečným příjem. Na vině může být i zhoršená funkce ledviny, slinivky břišní, příštítných tělísek atd.
Pozor je však nutné dát si i na nadbytečný příjem vápníku, který může vést k zavápnění organismu.

Přírodní zdroje vápníku

Chcete-li si zajistit dostatečný příjem vápníku, zaměřte se na jeho přírodní zdroje. Existují i doplňky stravy, ale vždy je lepší přijímat vitamíny a minerály stravou, alespoň u zdravých lidí nemající například různé poruchy vstřebávání, diety či jiná omezení.

Kvalitními přírodními zdroji vápníku jsou mléko a mléčné výrobky (hlavně tvrdé sýry), ale také ovesné vločky, luštěniny, některé druhy zeleniny (hrášek, špenát, kapusta, květák, pórek, kedlubna), mák, ryby, ořechy, různá semínka, tofu atd.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.