Zdravý životní styl

Vitamín D

„Déčko“ je sluníčkový vitamín. Jeho nejpřirozenějším zdrojem je UVB záření, které nám posílají sluneční paprsky. Lidé, jejichž organismus má vyšší hladiny vitamínu D, jsou méně nemocní a mají pevnější kosti než ti jejich vrstevníci, kteří trpí jeho nedostatkem. Však se ne náhodou říká, že kam nechodí slunce, tam chodí lékař.

Hlavním posláním tohoto vitamínu je udržování optimální hladiny vápníku a fosforu v organismu. Působí jako hormon a dokáže regulovat velké množství nezbytných pochodů v našem těle, dokonce činnost stovek genů. Patří mezi vitamíny rozpustné v tucích.

Plusy vitamínu D

  • Chrání před osteoporózou, děti před křivicí, posiluje svaly.
  • Výrazně pomáhá našemu kardiovaskulárnímu systému.
  • Zvyšuje mozkovou aktivitu.
  • Příznivě ovlivňuje hladinu cukru v krvi.
  • Dokáže bojovat s nádorovým bujením. Snižuje riziko zhoubných nádorů prsu, slinivky, plic, vaječníků, prostaty a kůže.
  • Chrání před autoimunními onemocněními, především Crohnovou chorobou a roztroušenou sklerózou.
  • Příznivě ovlivňuje funkci imunitního systému a chrání nás před infekčními respiračními chorobami.
  • Většina naší populace má ke své škodě vitamínu D nedostatek. Aby mohl své poslání plnit, měli bychom ho denně přijímat 5 až 10 mikrogramů.

Slunce s podmínkou

Nejpřirozenějším zdrojem „déčka“ je slunce. Proto nás s krátkými podzimními a zimními dny tolik trápí nachlazení, angíny, virózy a chřipky. Na druhé straně vystavovat se delší dobu slunečním paprskům se také nedoporučuje, protože hrozí nádorová onemocnění kůže. Opalovací krémy tvorbu vitamínu D blokují.

Tak co s tím? Nezoufejme, abychom nasáli denní dávku „déčka“, stačí jedincům se světlejší pletí mít na slunci odhalené ruce a obličej na zhruba 30 minut, těm s tmavší pletí 2 hodiny. Za sklem, i když na nás svítí sluníčko, se nám vitamín D nevytvoří. Zda je vhodné pro získání sluníčkového vitamínu navštěvovat solária, se vedou vášnivé diskuse pro a proti. I tady nejspíš platí všeho s mírou.

Příjem jistí strava

Vůbec nejpůsobivějším potravinovým zásobníkem vitamínu D je olej z tresčích jater. Dobrým zdrojem jsou tučné mořské ryby, např. losos, sleď, tuňák, sardinky, plody moře, kaviár, jikry. Denní doporučenou dávku například pokryje 150 až 200 gramová porce lososa.

Věřte nevěřte, produkovat vitamín D dokáží i houby. Dokonce i žampiony nám mohou předat „déčko“, pokud jsou pěstovány pod speciálními UV lampami. Nejspíš budete překvapeni, ale vysoké množství vitamínu D obsahuje vepřové sádlo! Samozřejmě se doporučuje vyškvařit si vlastní sádlo z kvalitní suroviny. Stejnou službu prokáže i slanina. V neposlední řadě je dobrým zdrojem vaječný žloutek, zvlášť když jsou vejce v současnosti opět vzata na milost. Ovšem žloutky od slepic chovaných ve volném výběhu obsahují 4 až 6x více vitamínu D než ty z klecového chovu. Dodat nedostatkový vitamín D do těla si můžeme také doplňky stravy, volme však ty kvalitní.

Pozor! Při nadměrném užívání potravinových doplňků obsahujících vitamín D může dojít k hypervitaminóze. Projevuje se hromaděním vápníku v krvi, nechutenstvím, nevolností, častým močením. Léčba je však jednoduchá – omezení příjmu vitamínu, nitrožilním podáváním tekutin a vhodných léků. Přijímáním vitamínu ze stravy předávkování možné není.

Náš tip: Losos v kabátku se špenátem a bazalkovou omáčkou

400 g lososa, listové těsto, špenátové listy, šalotka, česnek, máslo, žloutek, sůl, pepř, dijonská hořčice, 2 dl smetany, ½ dl vývaru, 1 dl bílého vína, bazalka

Lososa osolíme a opepříme z obou stran. Do vroucí vody vhodíme čerstvé listy špenátu a necháme cca 30 vteřin spařit, pak vhodíme do mísy s ledovou vodu, aby zůstal hezky zelený. Přecedíme a dobře vymačkáme. Na másle orestujeme rozsekanou šalotku a stroužek česneku. Přilijeme asi ½ dl smetany, osolíme a opepříme a krátce povaříme do zhoustnutí, poté smícháme se špenátem. Listové těsto rozválíme, potřeme rozšlehaným žloutkem, na kraj vložíme steak z lososa. Na něj navršíme špenát promíchaný se smetanovou omáčkou a přikryjeme druhým plátkem lososa. Těsto zarolujeme, vršek potřeme žloutkem a vidličkou propícháme. Pečeme v troubě rozpálené na 175 °C asi 20 minut. Mezitím připravíme bazalkovou omáčku: Na másle orestujeme nasekanou šalotku, zalijeme bílým vínem a vývarem. Osolíme a opepříme. Stonky bazalky necháme v tekutině vyvařit, lístky dáme stranou. Přilijeme smetanu a necháme zhoustnout. Přidáme lžíci dijonské hořčice a přecedíme. Na závěr do omáčky vložíme kousek másla a nasekanou bazalku. Podáváme tak, že na talíř nalijeme trochu omáčky, na ni položíme porce závinu s lososem.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.