Zdravý životní styl

Proč je mléko zdravé?

Přínos mléka a mléčných výrobků pro naše zdraví je nepostradatelný. Pokud tedy netrpíme alergií na mléko nebo intolerancí laktózy, mělo by být kvalitní (!) mléko nedílnou součástí našeho jídelníčku. Je to totiž nejkomplexnější potravina, kterou pro nás kdy matka příroda vymyslela.

Mléko nad zlato?

Že je mléko je vydatnější nápoj než voda, je jistě každému jasné. O tom, co mléko obsahuje, jsme se sice učili ve škole, ale asi jsme se už nedozvěděli, že v mléce může být všechno, co kráva – jeho producent – sežere. Tudíž záleží na tom, kde se kráva pohybuje.

Velkým argumentem pro pití mléka je samozřejmě obsah minerálů. Jde hlavně o vápník, draslík, sodík, hořčík a fosfor. Mléko obsahuje také zinek, měď a selen, které jsou důležité pro různé metabolické funkce a obranyschopnost organismu.

Proč konzumovat mléko a mléčné výrobky?

1. Jsou důležité pro stavbu tkání, hormonů a protilátek. Tuto funkci plní v mléce bílkoviny.

2. Zlepšují funkci štítné žlázy. Protože se do krmných směsí dojnic přidává jód, je obsažen i v mléce a mléčných výrobcích. Jeho nedostatek způsobuje poruchy funkce štítné žlázy, u dětí dokonce poruchy duševního vývoje.

3. Napomáhají prevenci osteoporózy. Díky vysokému obsahu vápníku, jenž se v mléčných produktech nachází ve velmi dobře vstřebatelné formě, dochází ke snižování rizika vzniku řídnutí kostí. Vápník je do kostí ukládán díky vitamínům A a D, které jsou v mléce také obsaženy.

4. Zlepšují proces krvetvorby a správnou činnost mnoha enzymů. Další z minerálních látek obsažených v mléce je železo, bez něhož by nemohl fungovat proces tvorby a obnovy krve. Zároveň je železo důležité pro správnou aktivitu většiny enzymů.

5. Podporují správný vývoj kostry. Mléko má ideální poměr vápníku, fosfátů a hořčíku, což je právě důležité pro správný vývoj kostry.

6. Podporují správný růst a aktivitu tělu prospěšných bakterií. Do některých mléčných výrobků se přidávají také tzv. probiotika, která slouží především jako potrava pro prospěšné bakterie. Tím jsou zajištěny vhodné podmínky pro jejich správný růst a aktivitu, což má samozřejmě pozitivní dopad na zdraví.

7. Zkvalitňují složení mikroflóry zažívacího ústrojí. Především zakysané mléčné výrobky (kefíry, kysané podmáslí, jogurty, jogurtové nápoje apod.). Vyrábějí se prostřednictvím kysání za pomoci probiotické kultury, která je nezbytná pro správné složení mikroflóry zažívacího ústrojí, což je centrum imunity.

8. Mohou se stát součástí redukčního programu. Díky obsahu bílkovin, jež mají v porovnání s ostatními hlavními živinami největší schopnost zasytit, je mléko a mléčné výrobky někdy doporučováno i při redukci hmotnosti. Samozřejmě ve své polotučné nebo nízkotučné formě.

Ať žije jogurt!

Velký zdravotní význam je přisuzován především zakysaným mléčným výrobkům. Například na Kavkazu se místní lidé dožívají  velmi vysokého věku a to mimo jiné i díky „nápoji stoletých“ – kefíru. Dlouhověcí bývali také Bulhaři díky jedinečnému jogurtu, který údajně právě v jejich zemi spatřil světlo světa.

Zakysané mléčné výrobky významně chrání střevní sliznici před tvorbou a vstřebáváním toxických látek, pomáhají k zlepšenému zažívání, posílení imunitního systému a snižování hladiny cholesterolu v krvi.  Bílkoviny v zakysaných mléčných výrobcích, k nimž se řadí i tvaroh, jsou lépe stravitelné, stejně tak v nich obsažený mléčný tuk. V kyselém prostředí se lépe využívá vápník. Tyto mléčné výrobky mohou jíst i lidé, jejichž organismus nesnáší mléčný cukr – laktózu. Ta je v nich z velké části bakteriemi mléčného kvašení rozštěpena na kyselinu mléčnou.

Sýr nad maso

Sýry jsou důležitým zdrojem pro lidský organismus nepostradatelných bílkovin. Obsahují všechny esenciální aminokyseliny nezbytné pro lidskou výživu, zvláště lysin, který chybí v rostlinných bílkovinách. Obsah bílkovin převyšuje podíl bílkovin v mase, výhodná je také vysoká stravitelnost bílkovin sýra, která činí až 95 %. Denní doporučená dávka bílkovin je ze 100 g tvrdého sýru pokryta ze 40 až 50 %. Především aminokyselinám– kyselině asparagové a glutamové – se přisuzuje podpůrný účinek na vylučování žaludečních šťáv. Při zrání sýrů je hlavní bílkovina kasein rozkládána na volné aminokyseliny, z kaseinu se v průběhu zrání uvolňují biologicky aktivní peptidy, které mají řadu pozitivních účinků na zdraví.

Sýry se vyznačují vysokým obsahem minerálních látekK pokrytí denní potřeby vápníku stačí sníst 100 g tvrdého sýra. Neméně důležité jsou i další minerály, jako fosfor, hořčík, sodík, draslík, stopové prvky. Tuk v sýrech je nositelem chuti a konzistence sýrů, je bohatý na vitaminy rozpustné v tucích, především vitaminy A a E. Větší množství vitaminů skupiny B najdeme v plísňových sýrech, u sýrů s modrou plísní významně ovlivňuje výslednou chuť sýrů mléčný tuk.

Vyzkoušejte naše domácí recepty:

Recept na domácí jogurt z mléka a pudinku naleznete ZDE

Recept na domácí tvaroh jsme sepsali ZDE

Recept na domácí bylinkové máslo najdete ZDE

Recept na domácí paprikový sýr jsme připravili ZDE

Recept na domácí smetanový sýr Mascarpone je ZDE



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.