Zdravý životní styl

Meruňky zpomalují stárnutí

Kromě mnoha zdraví prospěšných látek posilujících imunitu či snižujících hladinu cholesterolu mají meruňky ještě jednu zkrášlující funkci – zpomalují proces stárnutí, posilují naše vlasy, pokožku a nehty. Říká se jim proto také ovoce zdraví.

Odkud se vzaly?

Meruňky pochází z tropických a subtropických oblastí střední a jihovýchodní Asie, především z Číny. V 17. století se postupně meruňky začaly pěstovat i v méně teplých oblastech Evropy a k nám se rozšířily z Itálie.

Plody meruňky jsou peckovice s oranžovým oplodím, které dozrávají většinou uprostřed léta. Nejlepší a k nám nejbližší meruňky najdeme na jižní Moravě a na jihozápadním a východním Slovensku – v nadmořské výšce do 250 m, které má průměrnou roční teplotu nad 8,5 °C. Právě na teploty je meruňka velmi citlivá a škodí ji jarní mrazíky.

Proč jsou meruňky zdravé?

Meruňky obsahují provitamin A (beta karoten), vitaminy skupiny B, vitamin C a z minerálních látek pak železo, hořčík, vápník, draslík, fosfor nebo křemík.

Meruňky posilují imunitu, zlepšují zrak, snižují hladinu krevního cholesterolu, zlepšují krevní obraz, léčí srdce a podporují krvetvorbu (pomáhají při léčbě chudokrevnosti). Dále posilují nervový systém, působí proti únavě a pomáhají při nespavosti. Co se týče účinků na náš vzhled, meruňky posilují vlasy, nehty a pokožku, chrání naši kůži při opalování a odbourávají tuky (působí proti zácpě a ve 100 g mají jen 57 kalorií).

Toto ovoce by se mělo často objevovat na jídelníčku kuřáků, protože meruňky pozitivně ovlivňují sliznici plic. Pro svůj obsah mědi a kyseliny listové jsou meruňky prospěšné pro ženy v období těhotenství. Tři meruňky denně se rovnají polovině denní dávky provitaminu A u dospělého člověka.

Mimoto mají léčivé účinky též meruňková jádra. Obsahují olej, bílkoviny, železo a vitamíny řady B. Oloupaná semena se mohou přidávat i do meruňkového džemu.

Sušené meruňky

Výše zmíněné léčivé účinky ale nepřinášejí jen meruňky čerstvé. V sušených plodech jsou živiny v koncentrovanější formě, obsahují jen o něco víc kalorií. Sušené meruňky mají obzvláště pozitivní vliv na fungování našeho nervového systému.

Kvůli barvě a estetičtějšímu vzhledu se sušené meruňky síří. Je proto nutné je nejprve omýt v teplé vodě a až poté konzumovat. Anebo kupovat meruňky nesířené, v bio kvalitě.

Konzumujeme meruňky

Nejlépe je meruňky kupovat a konzumovat v sezóně, kdy nejsou vypěstované ve sklenících. Konzumují se buď v čerstvé, sušené, zavařené, v podobě marmelády, či v tekutém stavu (meruňkovice, džusy, likéry atd.) Z jídel jsou oblíbené například meruňkové knedlíky, ale hodí se také jako příloha ke grilovaným a pečeným masům.

Při vaření s meruňkami doporučujeme:

  • Před vypeckováním meruňku lehce poválet v dlani – dužnina se tak snadněji oddělí od pecky.
  • Chceme-li stáhnout slupku, je nejlepší meruňky nejprve spařit vroucí vodou (asi na 10 vteřin), pak rychle zchladit a teprve poté oloupat.
  • Aby meruňky rychleji dozrály, necháme je přes noc v pokojové teplotě v papírovém sáčku se dvěma jablky – do rána budou krásně zralá.

Vyzkoušejte naše meruňkové recepty:

Recept na meruňkovou marmeládu z papiňáku máme ZDE

Recept na pudinkový koláč s glazovanými meruňkami je ZDE

Recept na rychlou meruňkovou zmrzlinu objevíte ZDE

Recept na meruňkovou bublaninu přinášíme ZDE

Recept na meruňkové knedlíky s meruňkovým sirupem je ZDE



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.