Zdravý životní styl

Jak stravou podpořit duševní pohodu

Jak stravou podpořit duševní pohodu

To, co jíme, nás ovlivňuje. Nejen naše fyzické zdraví či hmotnost, ale také duševní pohodu. Víte, jaké složky potravy jsou v tomto ohledu pro náš jídelníček podstatné?

Strava a duševního zdraví

Skladba jídelníčku má vliv na naše duševní zdraví. Souvisí s funkcí mozku. Když nebude obsahovat důležité živiny, nejenže se budete cítit unavení a bez energie, ale mohou se objevit i další potíže, které významně souvisí s psychikou.

A na jaké složky potravy se zaměřit především? Jsou jimi:

  • zdravé tuky: Obsahují nenasycené mastné kyseliny. Nejvýznamnější z nich jsou omega3 kyseliny. Pozitivně působí na hladinu cholesterolu v krvi, na srdečně-cévní systém a vliv mají i na funkci mozku. Jsou hlavně v tučných rybách, lněných semínkách a ořechách.
  • vitamín B12: Jeho nedostatek se projevuje únavou, špatnou náladou, ale také průjmy a jinými potížemi s trávením. Zdroji vitamínu B12 jsou maso, játra, mléčné výrobky a vejce.
  • železo: Na to, že vám chybí, může upozornit bolest hlavy, únava, poruchy soustředění, nechutenství, ale také stále se opakující infekce. Zdrojem železa je především maso, játra, zelenina a luštěniny. Jeho vstřebání podpoříte vitamínem C.
  • hořčík: Nedostatek způsobuje podrážděnost, nervozitu, nespavost a celkově horší psychický stav. Jeho přirozenými zdroji jsou maso, mléko, vejce, ořechy, luštěniny či celozrnné obiloviny.
  • cholin: Patří do vitamínu skupiny B a je důležitý pro vznik acetylcholinu, což je neurotransmiter významný pro komunikaci mezi nervovými buňkami. Jeho nedostatek může negativně ovlivnit paměť. Jeho přirozenými zdroji jsou vejce, játra, sojové boby, květák či zelí.
  • další vitamíny a minerály: Získáte je především pravidelnou konzumací ovoce a zeleniny. Jak jsou zastoupené ve vašem jídelníčku?

Špatnou stravou k depresi?

Kromě výše uvedeného dbejte na to, aby ve vašem jídelníčku nebyly velkou měrou zastoupené nasycené tuky a cukry. Vyvarovat byste se měli i průmyslově zpracovaným a rafinovaným potravinám. Zpomalují mozek, a to může vést k problémům s koncentrací či hyperaktivitou nebo dokonce k depresi.

Svou roli při rozvoji depresivních stavů sehrává genetika, stresové situace a mozkové abnormality, ovšem na druhou stranu deprese způsobuje nedostatek serotoninu (základní neurotransmiter), jehož množství lze částečně ovlivnit stravou. Produkci serotoninu podporují právě výše zmíněné složky stravy.

V podzimních dnech, zvlášť když je pochmurné počasí, se mnozí cítí bez energie, mají špatnou náladu a celkově mohou prožívat duševní nepohodu. Zkuste obohatit svůj jídelníček, přidejte pohyb, relaxaci a určitě vám bude lépe!



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.