Zdravý životní styl

Jak stravou podpořit duševní pohodu

To, co jíme, nás ovlivňuje. Nejen naše fyzické zdraví či hmotnost, ale také duševní pohodu. Víte, jaké složky potravy jsou v tomto ohledu pro náš jídelníček podstatné?

Strava a duševního zdraví

Skladba jídelníčku má vliv na naše duševní zdraví. Souvisí s funkcí mozku. Když nebude obsahovat důležité živiny, nejenže se budete cítit unavení a bez energie, ale mohou se objevit i další potíže, které významně souvisí s psychikou.

Na jaké složky potravy se zaměřit především?

  • Zdravé tuky: Obsahují nenasycené mastné kyseliny. Nejvýznamnější z nich jsou omega3 kyseliny. Pozitivně působí na hladinu cholesterolu v krvi, na srdečně-cévní systém a vliv mají i na funkci mozku. Jsou hlavně v tučných rybách, lněných semínkách a ořechách.
  • Vitamín B12: Jeho nedostatek se projevuje únavou, špatnou náladou, ale také průjmy a jinými potížemi s trávením. Zdroji vitamínu B12 jsou maso, játra, mléčné výrobky a vejce.
  • Železo: Na to, že vám chybí, může upozornit bolest hlavy, únava, poruchy soustředění, nechutenství, ale také stále se opakující infekce. Zdrojem železa je především maso, játra, zelenina a luštěniny. Jeho vstřebání podpoříte vitamínem C.
  • Hořčík: Nedostatek způsobuje podrážděnost, nervozitu, nespavost a celkově horší psychický stav. Jeho přirozenými zdroji jsou maso, mléko, vejce, ořechy, luštěniny či celozrnné obiloviny.
  • Cholin: Patří do vitamínu skupiny B a je důležitý pro vznik acetylcholinu, což je neurotransmiter významný pro komunikaci mezi nervovými buňkami. Jeho nedostatek může negativně ovlivnit paměť. Jeho přirozenými zdroji jsou vejce, játra, sojové boby, květák či zelí.
  • Další vitamíny a minerály: Získáte je především pravidelnou konzumací ovoce a zeleniny.

Špatnou stravou k depresi?

Kromě výše uvedeného dbejte na to, aby ve vašem jídelníčku nebyly velkou měrou zastoupené nasycené tuky a cukry. Vyvarovat byste se měli i průmyslově zpracovaným a rafinovaným potravinám. Zpomalují mozek, a to může vést k problémům s koncentrací či hyperaktivitou nebo dokonce k depresi.

Svou roli při rozvoji depresivních stavů sehrává genetika, stresové situace a mozkové abnormality, ovšem na druhou stranu deprese způsobuje nedostatek serotoninu (základní neurotransmiter), jehož množství lze částečně ovlivnit stravou. Produkci serotoninu podporují právě výše zmíněné složky stravy.

V podzimních dnech, zvlášť když je pochmurné počasí, se mnozí cítí bez energie, mají špatnou náladu a celkově mohou prožívat duševní nepohodu. Zkuste obohatit svůj jídelníček, přidejte pohyb, relaxaci a určitě vám bude lépe!



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.