Zdravý životní styl

Brambory snižují krevní tlak a posilují cévy

Brambory snižují krevní tlak a posilují cévy

Věděli jste, že brambory dokáží nejen zasytit, ale i ochránit naše tělo? Pravidelná konzumace brambor totiž pomáhá udržet zdravé a silné srdce a přispívá k léčbě vysokého krevního tlaku a vysoké hladiny cholesterolu. Brambory jsou dále důležité pro zdravé kosti, klouby, šlachy a svaly, ale i pro kůži, vlasy či nehty.

Kde se vzaly brambory?

Málokdo z nás se asi zamýšlí nad tím, kde se brambory vůbec vzaly. Nejspíš mávneme rukou a dodáme: ty jsou tu odpradávna! A nemáme pravdu.

Pocházejí z Jižní Ameriky – přesněji z Peru a Chile, do Evropy se dostaly díky mořeplavcům Kryštofa Kolumba někdy kolem roku 1536. Do českých zemí pak tato surovina došla oklikou přes Vídeň až v 17. století. Považme, že takovýto pilíř naší kuchyně ještě hospodyňky před čtyřmi stoletími neznaly…

Proč jsou brambory zdravé?

Brambory jsou nejen potravina sytící, která dodává sílu k práci obsaženým škrobem, nýbrž jsou pro obsah nerostných látek a vitaminů (hlavně protikurdějového vitaminu C) také důležitá potravina ochranná.

Brambory jsou bohaté na uhlohydráty (především škrob), které představují hlavní palivo pro naše tělo. Během trávení se totiž přemění v glukózu a ta je hlavním zdrojem energie lidského organismu. Dovedou tedy zasytit, ale netloustne se po nich jako po jídlech moučných.

Brambory dále obsahují některé vitamíny – vitamín A, C a další. Např. vitaminu C mají v sobě brambory přibližně stejné množství jako jablka. Slupka brambor navíc obsahuje vitaminy skupiny B, jako niacin, kyseliny pantotenovou a velice prospěšnou kyselinu listovou, která hraje důležitou roli např. při krvetvorbě, pro plodnost a zdravý vývoj plodu v těhotenství.

Co se týče minerálů, nejvíce je zde zastoupen draslík, hořčík, zinek, vápník, fosfor, železo, měď, fluor, sodík a chrom. Vysoký obsah draslíku v bramborách má příznivý vliv na náš cévní systém. Pravidelnou konzumací brambor si pomáháme udržet zdravé a silné srdce a dokonce můžeme přispět k léčbě vysokého krevního tlaku a vysoké hladiny cholesterolu.

Mezi zajímavosti, které jistě mnohé překvapí, patří to, že solanin obsažený v bramborách (zvláště v zelených částech) ovlivňuje nervy, které kontrolují pohlavní orgány. Brambory jsou dále důležité pro zdravé kosti, klouby, šlachy a svaly, plodnost a potenci, v neposlední řadě také pro kůži, vlasy, nehty, obranyschopnost těla a pevné nervy.

Žebříček bramborů

  • Brambory ve slupce pečené jsou ze všech nejcennější, dodají téměř tolik ochranných látek, kolik je jich obsaženo v syrových bramborách.
  • Brambory ve slupce vařené, ať v páře nebo ve vodě, jsou opět velice hodnotné, neboť slupka zabraňuje vyluhování, popřípadě okysličování ochranných látek.
  • Brambory oškrábané vařené jsou méně hodnotné, jednak z hlíz při škrabání za syrova mnoho odpadne, jednak trpí více ochranné látky.
  • Vaření v páře je účelnější. Ve vodě se totiž ještě více ochranných látek z bramborů vyluhuje. Proto je zaseodvar velice cenný. Hospodyně jej tedy nevylévá, nýbrž přidává do polévky.
  • Vaření ve vodě je účelné jedině na jaře a v létě u starých klíčících bramborů. Ty obsahují již mnoho jedovatého solaninu a ten se právě takto odstraní. Odvar se pak ovšem vylévá.

Jaké známe typy brambor?

  1. Brambory typu A – s hladkou slupkou a lojovitou dužinou žluté či žlutobílé barvy, které mají protáhlý tvar (ledvinky, rohlíčky) a menší obsah škrobu. Jsou vhodné pro vaření ve slupce, jako příloha, pro přípravu bramborového salátu nebo na loupačku.
  2. Brambory typu B – jsou brambory polopevné s univerzálním použitím. Používají se do salátů, gulášů, polévek, jako přílohové či restované.
  3. Brambory typu C – s drsnější slupkou a bílou dužinou jsou škrobovité, moučnaté a po uvaření se rozpadají. Tyto brambory jsou vhodné pro přípravu bramboráků, bramborového těsta, placek, knedlíků a kaší.

Bramborové pokrmy

Vůbec si neuvědomíme, co všechno dokázali naši předci z brambor dělat. V různých krajích se některá jídla dochovala dodnes, ale spíš už pouze jako součást tamního folkloru. Posuďte sami při pouhém výčtu některých bramborových jídel: Bosáky, placky, šišky, šlejšky, buriášky, čičánky, galetky, gloukačky, halušky, klúžky, kočočky, míchánky, patenty, pečánky, placúšky, podlistníky, pukáče, sejkory, šterc, šuska, trpálky…

Také se vám z těch názvů sbíhají sliny? Pojďme si tedy něco uvařit – všechny recepty na naše bramborové pokrmy naleznete ZDE

Naše bramborové tipy a rady:

  • Čerstvě vymačkaná bramborová šťáva je velmi účinná v boji proti nečisté pleti. Pokud ji smícháte se šťávou z karotky, získáte výtečný čisticí prostředek pro organismus. Jestliže k ní přidáte ještě celerovou šťávu, zbavíte se tak žaludečních, nervových a svalových potíží.
  • Před vařením brambory pokud možno neloupejte – slupka zabraňuje rozpuštění vitamínů ve vodě.
  • Pokud je loupete, rozkrájejte je na malé kousky – delším varem ztrácí mnoho vitamínů.
  • Vařte je ve vodě, ve které byly namočeny – zůstává v ní většina vitamínů skupiny B.
  • Připravte si vlastní bramborové lupínky. Nakrájejte brambory na tenká kolečka, pokropte je trochou olivového oleje a pečte do zkřehnutí.
  • Místo másla polijte pečené brambory lehkou kysanou smetanou. Nebo smíchejte bílý jogurt, krájené okurky, čerstvý kopr, sůl a pepř – a máte vynikající polevu na brambory.


Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.