Tipy a rady

Jak předejít jojo efektu

Mnozí se s vervou pustí do diety a cvičení, zhubnou několik kilogramů, ale pak usnou na vavřínech a kila se vrátí. Říkáme tomu jojo efekt a možná s ním máte také zkušenosti. Co to přesně je a jak mu předejít?

Co je jojo efekt?

Jojo efekt je stav, který znamená opětovné zvýšení hmotnosti po zhubnutí. Někteří jsou v zajetí neustálého jojo efektu. Projevuje se různě velkými váhovými výkyvy. Člověk něco shodí, ale poté shozená kila (a často i něco navíc) nabere zpátky a takto se to neustále opakuje. V dlouhodobém horizontu tak snahy o zhubnutí vedou naopak ke zvyšování hmotnosti.

Prevence jojo efektu

Zapomeňte na hladovění!

Existuje velké množství „zázračných diet“. Možná jste sami už mnohé vyzkoušeli. Některé opravdu fungují. Zhubnete, ale často za cenu hladovění, a to se tělu „nelíbí“. Proto jakmile s dietou přestanete, ztracené kilogramy se vrátí. Organismus si chce udělat tukovou zásobu pro případ, že byste ho zase nechali strádat.

Nastavte si udržitelný jídelníček!

Měl by být vyvážený, pestrý a odpovídat zásadám zdravého stravování. Udržitelný jídelníček je takový, ze kterého máte dobrý pocit, nestrádáte a netěšíte se, až s ním skoncujete. Pokud se dlouhodobě stravujete zdravě, nemusíte se obávat sem tam nějakého prohřešku. Nebude-li jich moc, na vaší hmotnosti se to neprojeví.

Hubněte pomalu!

Vyděsila vás vaše váha? Máte své postavy plné zuby a rozhodli jste se, že musíte shodit co nejvíce a v co nejkratší dobu? S takovým přístupem máte spolehlivě našlápnuto k jojo efektu. Naplánujte si jídelníček tak, abyste hubnuli postupně. Zdravý váhový úbytek za týden je individuální – dle výchozí hmotnosti. Obecně by to mělo být cca 0,5 až 1 kg.

Přistupujte k hubnutí pozitivně!

Neberte hubnutí jako omezení, ale jako nový životní styl se spoustou výhod. Pochvalte sami sebe za úspěchy. A pokud se dopustíte dietní chyby? Nepropadejte trudomyslnosti. Jak jsme si uvedli výše, sem tam nějaký prohřešek nevadí. Jen si dejte pozor, abyste nesklouzli k nezdravému stravování.

Přidejte pohyb!

Sport a zdravé stravování by měly jít ruku v ruce. Podpořte zdravý jídelníček pohybem. Možností sportu je celá řada. Jaký bude vyhovovat vám?



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.