Tipy a rady

Ďábelská pochoutka – chilli papričky

Ďábelská pochoutka – chilli papričky

Čím víc hoří jídlo v ústech, tím spíš ho nemůžeme přestat jíst. Čím to, že je pálivá chuť chilli návyková? A nemůže škodit našemu zdraví?

Chilli sice pochází původně z Jižní Ameriky, ale za posledních šest set let zdomácnělo v kuchyních celého světa. Ať připravujete indické zeleninové omáčky, asijské nudle, italské špagety puttanesca nebo mexické chilli con carne, ostrá chuť chilli nesmí chybět.

To by ovšem byla pouze klasika, která žádného gurmána nezaskočí. Z těchto pálivých drobečků se dají vymyslet ještě daleko zajímavější dobroty. Chilli si perfektně rozumí s čokoládou, s níž vytváří afrodiziakální pochoutku.

Ani nápoje nemusí zůstat tohoto koření ušetřeny. Zkuste je přidat do ovocných i zeleninových smoothie. V zimě vás krásně zahřeje v šálku horké čokolády i kávy.

Stupně horka

Scovilleho stupnice pro měření pálivosti papriček byla vymyšlena v roce 1912 Wilburem L. Scotvillem a k porovnání používá jednotku SHU (Scoville heat unite).

Papriky z rodu capsicum obsahují pálivou látku kapsaicin, která stimuluje receptory nervových zakončení jazyka a způsobuje pocit pálení. Hodnota pálivosti vyjadřuje, kolikrát musí být kapsaicin naředěn speciálním roztokem, aby pálivost nebyla detekována.

Zatímco u sladké papriky je hodnota 0 SHU, nejpálivější habanero papričky se chlubí čísly okolo 300 000 SHU, což je více, než má pepřový sprej!

Kromě odlišné intenzity pálení nabízí různé druhy chilli papriček také různé chutě. Skuteční mistři kuchaři ví, že některé druhy se hodí spíše k nakládání, jiné skvěle doplní masitá jídla a dalším třeba sluší čokoláda a sladké chutě.

Chcete-li se pustit do degustování, mějte v dosahu něco, čím pocit pálení v ústech zmírníte. Ruce pryč od obyčejné studené vody, po té by se celá situace jenom zhoršila. Sáhněte po mléku, jogurtu či jogurtovém nápoji. Někteří zkušení chilli jedlíci doporučují na spláchnutí i vodku nebo teplou vodu s citronovou šťávou. Stará škola velí zajíst pálivost suchým chlebem.

Chilli dělá hezká těla

Každodenní konzumace chilli se doporučuje pro urychlení metabolismu. Nedávná studie kanadské univerzity Laval ukázala, že kapsaicin obsažený v přijaté potravě podporuje přirozený proces její přeměny v teplo, namísto toho, aby se energie ukládala v podobě tuků. Tento výzkum navíc zjistil, že jídlo s chilli usnadňuje okamžité spalování tuků v přijaté potravě, zatímco u jídel bez chilli dochází primárně ke spalování sacharidů.

Pikantní je i zjištění, že konzumace chilli dokáže snížit náš apetit. Studie prokázala, že muži i ženy se po pálivém jídle cítili sytější a jedli podstatně méně dalších potravin. Fascinující je také to, že lidé považují pálivé jídlo za tučnější, než ve skutečnosti je. Naše těla jsou naprogramovaná, abychom si užívali tuky a oleje, protože tuk je přece nositelem chuti! Podle vědců je pro obézního člověka velmi těžké přesedlat na potravu s nízkým obsahem tuku. A právě chilli může být řešením.

Samozřejmě žádnou dietu nespasí konzumace extrémně pálivých potravin, pokud se k tomu nepřidá vyvážená životospráva. Chilli ovšem může být při jejím dodržování příjemným pomocníkem.

Pálivé zdraví

Asi největším přínosem pro tělo je schopnost kapsaicinu navázat se na rakovinové buňky a zničit je. Výzkumy ukázaly pozitivní dopad především na léčbu rakoviny prostaty, plic, žaludku i slinivky.

Schopnost kapsaicinu dráždit nervová zakončení a vysílat jimi „falešný signál bolesti“ se využívá také pro tlumení nejrůznějších obtíží. Masti s obsahem této sloučeniny umí ulevovat od artrózy, revma i bolestivých svalů a kloubů např. po sportovní námaze.

Kapsaicin také napomáhá ředění krve, a je tedy vynikající prevencí před vznikem krevních sraženin. Díky antibakteriálním účinkům napomáhá při boji s infekcí a nejrůznějšími chorobami.

Chilli papričky obsahují kromě kapsaicinu i další zdraví prospěšné látky. Překvapivé je hlavně vysoké množství vitamínů C, B a E. Pokrmy obohacené o chilli a další pálivé látky zesilují obranyschopnost organismu. Trávicí ústrojí je odolnější vůči bakteriím i průjmovým onemocněním.

Konzumace ostrých jídel s chilli by však mohla být problematická pro jedince s citlivým žaludkem. Potrápit může také osoby s chronickými záněty močového měchýře nebo ty, kteří bojují s atopickým ekzémem a aknózní pletí.

Co jste o chilli nevěděli?

Aztécké ženy věřily ve zkrášlující schopnosti chilli papriček a z drcených papriček a moči připravovaly pleťovou masku. V Africe zemědělci používají chilli k tomu, aby udrželi slony v bezpečné vzdálenosti od vysazených plodin. Sloni totiž vůni chilli nesnáší. Stačí použít speciální postřik nebo z chilli papriček vytvořit živý plot.

Japonští bojovníci karate zase používají chilli jako součást rituálů před soubojem. Věří, že tím sníží svůj strach ze soupeře. A pokud patříte i vy mezi milovníky této pálivé dobroty, nezapomeňte oslavit její mezinárodní den, který připadá na 23. února.

Vyzkoušejte naše pálivé recepty:

Čokoládový fondán s chilli

85 g kvalitní hořké čokolády, 85 g másla, 85 g moučkového cukru, 2 vejce, ½ čerstvé chilli papričky zbavené semínek, 30 g hladké mouky, 2 lžíce hořkého kakaa, špetka cayenského pepře, moučkový cukr na ozdobu

Troubu předehřejeme na 200 °C. Čokoládu rozpustíme ve vodní lázni spolu s máslem. Poté necháme asi pět minut odpočinout, aby směs zchladla. Vejce a cukr ušleháme do pěny, ke směsi za stálého šlehání pomalu přiléváme čokoládu s máslem. Nakonec přidáme nasekané chilli. Mouku, kakao a cayenský pepř smícháme dohromady a přes sítko smícháme s čokoládovou směsí. Těsto rozdělíme do forem dobře vymazaných máslem a vysypaných moukou. Pečeme asi 10 minut, aby fondán zůstal uvnitř ještě tekutý. Podáváme ještě teplé posypané moučkovým cukrem s domácí šlehačkou, čerstvým nebo teplým ovocem.

Aloo Tikki – indické bramborové placky

4 brambory uvařené ve slupce, 5 lžic strouhanky, 1 lžička mletého kmínu, ½ lžičky sušeného drceného chilli, ½ lžičky kurkumy, 1 lžička sušeného koriandru, 1 lžíce čerstvého koriandru, 3 lžičky koření tikka masala, 1 najemno nasekaná zelená chilli paprička, ½ lžičky sušeného zázvoru, sůl dle chuti, olej na smažení

Vařené brambory najemno nastrouháme a spojíme se zbývajícími ingrediencemi vyjma oleje. Z hotové směsi vytváříme malé placky, které smažíme na oleji. Podáváme jako samostatné jídlo s nakládanou zeleninou nebo jako přílohu k hlavnímu jídlu.

Kuře teriyaki

6 kuřecích stehenních řízků bez kosti a kůže, 4 lžíce sójové omáčky, šťáva z 1 pomeranče, 3 lžíce medu, 1 lžička najemno nastrouhaného čerstvého zázvoru, chilli dle chuti, sůl, pepř, 1 lžička sezamového oleje, 1 lžíce olivového oleje, 1,5 lžíce másla, jarní cibulka a sezamová semínka na ozdobu

Ve větší míse smícháme všechny ingredience na marinádu – sójovou omáčku, pomerančovou šťávu, med, strouhaný zázvor, chilli a sezamový olej. Dobře promícháme, aby se chutě propojily. Kuřecí maso očistíme a nakrájíme na nudličky. Obalíme v marinádě a necháme alespoň hodinu odležet v chladu. Maso vyndáme z marinády a zprudka opečeme na pánvi s rozpáleným olivovým olejem. Pánev sejmeme z tepla, kuře vyndáme a do pánve vlijeme marinádu. Přidáme máslo a na mírném ohni necháme omáčku zredukovat a zhoustnout (asi jedna minuta). Poté k omáčce přidáme opečené kuřecí maso, lehce prohodíme a servírujeme. Podáváme s rýží, ozdobené opraženými sezamovými semínky a čerstvou jarní cibulkou.



Zanechte komentář

NEWSLETTER COOP CLUB

Přihlašuji se k odběru týdenního newsletteru s novými recepty, soutěžemi a zajímavými články.